Het Twickelerveld zet speurhonden in voor 100% kwaliteit en 0% vertraging

cargomagazine

Het Twickelerveld zet speurhonden in voor 100% kwaliteit en 0% vertraging

Als één van de oudste particulier gespecialiseerde opsporingsbedrijven met behulp van speurhonden heeft Het Twickelerveld European Detection Dog Service natuurlijk een naam hoog te houden. Hier geen ellenlange wachttijden en oponthoud, maar supersnelle én kwalitatief hoogstaande controles van lucht- en zeevracht met behulp van een breed scala aan gespecialiseerde speurhonden. Waarom? “We willen geen zand voor goud verkopen”, legt oprichter Martin Lipsius uit. “Daarom moeten we het 100% goed doen én voorkomen dat de vracht vertraagt.”

Op locatie bij Aviapartner voor wie Het Twickelerveld European Detection Dog Service alle controles en opsporingen verricht ontvangt Martin Lipsius me allerhartelijkst. “Wat we hier doen?”, reageert de managing director direct op mijn zoekende blik. “Alle afhandeling van lucht- en zeevracht met een breed scala aan type honden. Dat doen we met een landelijke dekking vanuit ons hoofdkantoor Schiphol en dependances in Eindhoven en Rotterdam. Je zou kunnen zeggen dat we de orde en veiligheid in diverse facetten van de maatschappij waarborgen.” Inmiddels is het gesneden koek voor hem, maar toen Lipsius in 2005 als ondernemer begon, was dat het allerminst. “Het was toen nog helemaal niet gebruikelijk om speurhonden ook voor de particuliere sector in te zetten.” Maar inmiddels is dat het wel.  Wat hij begon met één speurhond en één hond voor het opsporen van explosieven, heeft zich door de jaren heen dan ook aardig uitgebreid. Bovendien is het bedrijf nu ISO-9001 en VCA gecertificeerd. “Nu werken we met 16 geleiders en 38 honden met  ieder hun eigen specialiteit. Samen worden ze ingezet om explosieven, medicijnen, drugs, geld en vreemde geuren als tabak op te sporen.”

Geen beveiliging, maar opsporing
En dat is de expertise. Geen beveiliging, maar puur en alleen opsporing met speurhonden en eventueel een tweede beproefde controlemethode zoals een infraroodcamera of X-ray. “Doordat we ons alleen daarop richten, zijn we ook echt specialist op het gebied van opsporing. De geleiders, die overigens allemaal ex-overheidsmensen zijn, zijn daardoor in staat om boven de materie te staan, waardoor zij hun hond beter kunnen lezen.” Dit in combinatie met een stukje regelmatig terugkerende teambuilding is belangrijk want in de vaste teams waarin iedere geleider twee honden heeft, moet nauw met elkaar worden samengewerkt.

‘Die vracht moet gewoon vliegen’ Lipsius legt hiervoor de reden uit: “We vinden het belangrijk om de continuïteit voor onze klanten te waarborgen. Want wat wij willen, is voorkomen dat vracht vertraagt. Daarom hebben we zo’n 7 geleiders per 24 uur op Schiphol lopen. Daarom proberen we altijd met de klant en haar processen mee te denken en is het onze uitdaging daar zo goed mogelijk mee om te gaan en voor zo min mogelijk vertraging te zorgen. Door goed samen te werken met de werkvloer lukt dat ook en is die vertraging, zowel bij vaste als bij spoedzendingen, nagenoeg nihil.”

Naast bomchecks, ook vuurwerk en vuurwapens
Naast de gebruikelijke bomchecks bij evenementen en in pakketjes speuren de 26 honden met expertise in explosieven ook steeds vaker naar vuurwapens, munitie en vuurwerk. “Zo komen we steeds vaker bij voetbalwedstrijden waarbij de honden controleren of mensen vuurwerk bij zich dragen.” Daarnaast is Het Twickelerveld ook een steeds vaker en graag geziene gast bij televisieprogramma’s als Utopia, Domino D-day, De Gouden Kooi en The Voice of Holland en bij de vracht voor cruiseschepen of de top van Shell of Rabobank die bij elkaar komt.  Maar ook wat de controles op verdovende middelen betreft gaat het hard. “Zo hebben we inmiddels 8 ‘verdovende middelenhonden’ die steeds vaker ingezet worden bij evenementen en horeca, scholen, de transportsector, bij bedrijfscontroles en gevangenissen. Of we vliegen met onze helikopter naar booreilanden om daar op drugs te controleren.” En dan zijn er nog de vier speciaal daarin getrainde honden die tabak, verboden medicijnen zoals illegale Viagra
en zelfs geld uit de oude sok van een overleden familielid kunnen traceren.

‘Want wat wij willen, is voorkomen dat vracht vertraagt’
Internationale uitbreiding Tja, met zoveel groei, kwaliteit en positiviteit kan het dan ook niet anders dan dat Lipsius rooskleurig naar de toekomst kijkt. “We zijn momenteel druk bezig met het bouwen van kennels en een eigen opleidingscentrum in Mijdrecht. Om de kwaliteit van onze dienstverlening te waarborgen, proberen we onze opleidingen zoveel mogelijk intern te doen.” Maar ook een uitbreiding naar het buitenland wordt niet uitgesloten. “België of Italië, die mogelijkheden zijn we nu aan het onderzoeken voor volgend jaar.” Als Lipsius terugkijkt naar de afgelopen 9 jaar kan hij niet anders dan trots zijn op waar het bedrijf nu staat. “Ik heb nooit concessies willen doen aan de kwaliteit en dat werpt nu zijn vruchten af. Kwaliteitszorg loopt dan ook als een rode draad door ons bedrijf. De kwaliteit wordt continu gemonitord; er worden steekproeven, testen en hertesten gedaan, er worden jaarlijkse examens, regelmatige trainingen en bijscholingen afgenomen en soms zelfs honden gereset en opnieuw opgeleid.

Waarom? Omdat we het 100% goed en met zo min mogelijk vertraging willen doen. Want of het nu een grote of kleine klant is, met het ene of het andere proces werken, ze hebben allemaal hetzelfde belang: die vracht moet gewoon vliegen.

 

Kosteloos een gedrukte versie van CargoHub Magazine  intvangen?
Mail ovv uw bedrijfsnaam en adresgegevens : magazine@cargohub.nl

.

Share Button

%d bloggers like this: