100 % nucleaire controle op uitgaande vracht op Schiphol

cargomagazine

100 % nucleaire controle op uitgaande vracht op Schiphol

In juli 2011 heeft de Wereld Douane Organisatie (WDO) een advies over nucleaire detectie door Douane-organisaties wereldwijd uitgegeven. Douane Nederland heeft besloten om hieraan uitvoering te geven. Dit betekend 100 % nucleaire controle op uitgaande vracht op Schiphol. Dit zal vorm worden gegeven binnen het project Schiphol SmartGate Cargo.

Het eerste overleg op 24 april 2012 plaatsgevonden tussen de relevante overheidspartijen en het bedrijfsleven op Schiphol. Nucleaire detectie is in dit overleg besproken. De processen en plaatsingsmogelijkheden van de nucleaire detectiepoorten zijn toegelicht. De voorkeur van plaatsing van de nucleaire detectiepoorten ligt bij de toegangspoorten van de afhandelaren.

Recentelijk een vervolg overleg plaatsgevonden waarbij de douane heeft kenbaar gemaakt de detectiepoorten medio 2014 geplaatst te willen hebben op de voorterreinen van de afhandelaren 1e linie loods op Schiphol. Het betreft de partijen KLM, WFS, Menzies, Aviapartner , Swissport en Skylink.

Voordeel van het plaatsen van de detectiepoorten op het voorterrein is dat de controle op nucleair 100% wordt gewaarborgd, alle goederen verlaten immers de gemeenschap via de 1e linie loodsen. Verder geeft de plaatsing bij het toegangspoort op het terrein van de afhandelaar geen extra logistieke vertraging op. Uiteraard zullen zendingen indien nodig aan een nadere inspectie worden onderworpen maar de mobiele koppels van de douane zijn over het algemeen snel ter plaatse. Mochten er bijzonderheden worden geconstateerd dan komt hierdoor het afhandelingsproces verder niet in gedrang.

Afhandelaren en luchtvaartmaatschappijen ondervinden nu logistiek aanzienlijk veel hinder van het scannen van vracht kort voor vertrek van het vliegtuig en zijn zeer positief gestemd dat de douane controle gaat uitvoeren op plekken in het proces waar dit het minst logistiek hinder met zich mee brengt. Het luchtvrachtproduct is gebaat bij snelheid. De snelheid wordt uitsluitend bepaald door de afhandeling van het luchtvrachtproduct op de grond, en daar valt nog veel winst te behalen.

De douane zal nog dit jaar werkafspraken gaan maken om te komen tot de inrichting van het controleproces.  Op alle voorterreinen van de afhandelaren zal een detectiepoort op kosten van de overheid worden geplaatst.

Werking Detectiepoort
In elke detectiepoort zitten detectoren die gammastralingen kunnen meten. Als er een vrachtwagen de poort passeert vergelijkt het systeem het stralingsniveau daarvan met het achtergrondstralingsniveau. Het systeem slaat alarm als het stralingsniveau uit de passerende vrachtwagen hoger is dan het eerder gemeten achtergrondstralingsniveau. De detectiepoorten staan opgesteld bij oudijzerhandelaren, in Havens, bij de afvalverwerker HVC in Dordrecht en medio 2014  ook bij de toegangspoorten van de afhandelaren 1e linie loods op Schiphol

Share Button

%d bloggers like this: