Algemeen Programmamanager Renate de Vries over Schiphol SmartGate Cargo

cargomagazine

Algemeen Programmamanager Renate de Vries over Schiphol SmartGate Cargo

De officiële opening van het Joint Inspection Center op 22 november vormde de bekroning van het meerjarige programma Schiphol SmartGate Cargo. Sleutel tot het succes van SmartGate was de samenwerking, zowel tussen publieke en private partijen als tussen overheidsdiensten onderling. Algemeen Programmamanager Renate de Vries vertelt over het programma.

 

 

 

 

Waarom is het programma Schiphol SmartGate Cargo (SSGC) tot stand gekomen?
We willen de concurrentiepositie van de luchtvrachtindustrie op Schiphol en de economische groei stimuleren door meer samen te werken. Samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven, maar ook tussen overheid- sdiensten. Om dat te bereiken moet vracht altijd traceerbaar te zijn. Dan kunnen we op rustmomenten in het logistieke proces de verschillende controles zo optimaal mogelijk plaats laten vinden. Hierdoor verkrijgt Schiphol als mainport een enorm voordeel ten opzichte van andere luchthavens, waar controles langer duren omdat lokale overheidsorganisaties meer op zichzelf opereren. Er zijn in de wereld meer douanediensten die een geweldige IT-structuur hebben of uitstekende dienstverlening bieden, maar het is de samenwerking met Schiphol en andere commerciële partijen die dit programma uniek maken. Nergens anders werken overheid en bedrijfsleven op zo’n grote schaal samen als op dit specifieke gebied.

Dat is een flinke ambitie met veel stakeholders, wie werken samen in SmartGate?
Er was in 2006 al sprake van luchtvracht gerelateerde ontwikkelingen vanuit de bestuurlijke Beveiliging en Publieke Veiligheid Schiphol (BPVS) structuur op Schiphol om het gehele proces rond luchtvracht te optimaliseren. Al deze initiatieven zijn samen gebundeld in het programma Schiphol SmartGate Cargo (SSGC) in 2009 als een gezamenlijk initiatief van Belastingdienst/Douane, Air Cargo Netherlands (ACN),Amsterdam Airport Schiphol (AAS). Omdat het programma snel groeide is de home carrier KLM aangehaakt om een voortrekkersrol op zich te nemen en als actieve partner in de stuurgroep toegevoegd. KLM is koploper in het E-Airwaybill programma en bezig met de verdere digitalisering van de sector, door deze informatie uitwisseling met de overheden kan KLM haar processen versnellen en vereenvoudigen.

Lees het volledige artikel op pagina 42 in Cargo Magazine, klik hier

latest-edition

Cargo magazine kosteloos ontvangen? Klik hier

 

%d bloggers like this: