AMS Cargo Center: het nieuwe distributiecentrum op Schiphol

“In krap 17 maanden een gebouw als dit realiseren, is best bijzonder. Dat lukt alleen als je een superstrakke planning hanteert en wanneer alle betrokken partijen optimaal samenwerken. Een compliment aan al die betrokkenen is daarom best op z’n plaats.” Aan het woord is Joffrey Lagaunne van Proptimize. Samen met Michel Mulders van Built to Build vertelt hij hoe het gloednieuwe AMS Cargo Center op Schiphol Logistics Park tot stand kwam.

Het is half mei nog een komen en gaan van vrachtwagens en bouwvakkers bij AMS Cargo Center. Het zijn de laatste loodjes, want op 1 juni worden de eerste drie van in totaal vijf units opgeleverd en de laatste twee volgen eind juli. Dan staat er op een kavel van 5,9 hectare grond een hoogwaardig multi-tenant distributiecentrum van ongeveer 34.000 vierkante meter. Het is een ontwikkeling van Distri Development, een samenwerkingsverband tussen Proptimize en Built to Build. Sinds de start van deze samenwerking in 2014 hebben Michel Mulders en Joffrey Lagaunne verschillende projecten in ontwikkeling. “Wij bundelen binnen Distri Development onze kennis en kunde op het terrein van logistieke ontwikkelingen”, licht Michel toe. “Ik breng mijn technische en bouwkundige ervaring in en Joffrey neemt vooral het commerciële deel voor zijn rekening.”

Ideale maten
Even terug in de tijd. Het is maart 2017 wanneer Distri Development met IWS (Independent World Services) in gesprek raakt over de ontwikkeling van een logistiek gebouw van ongeveer 9.000 vierkante meter. In mei ligt er een Letter of Intent en begin juli een ondertekende huurovereenkomst, waarna in oktober de bouwwerkzaamheden starten. Joffrey vertelt dat zij samen met die eerste huurder het plan verder hebben vormgegeven. “We hebben de ideale maten en verhoudingen voor een distributiecentrum gekozen en voor een maximale stapelhoogte van 12,2 meter. Veel partijen zullen die hoogte in eerste instantie niet gebruiken, maar wij verwachten dat het op termijn heel belangrijk zal worden om zo alle vierkante meters optimaal te benutten.”

Flexibiliteit als speerpunt
Het gehele complex van circa 34.000 vierkante meter bestaat uit vijf individuele units van 4.000 tot 6.000 vierkante meter. “Maar wel zo flexibel dat we het restant ook als één geheel van ongeveer 17.000 vierkante meter kunnen aanbieden”, licht Joffrey toe. Flexibiliteit blijkt op meerdere vlakken een speerpunt binnen AMS Cargo Center. Om adequaat in te spelen op de behoefte aan warehouse meters, kan er inpandig eenvoudig met binnenwanden geschoven worden, waardoor er ideale maatvoeringen ontstaan. Voor de kantoorruimte kan op de mezzaninevloer eenvoudig extra ruimte gecreëerd worden. Ervaring leert dat de behoefte aan kantoorruimte vaak beperkt is, maar ontstaat er in de toekomst toch meer behoefte dan kan daar simpel op ingespeeld worden.

Lees het volledige artikel in Cargo Magazine op pagina 14 klik hier

Be the first to comment on "AMS Cargo Center: het nieuwe distributiecentrum op Schiphol"

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*