Another one bites the dust


Notice: Trying to get property of non-object in /home/chmagazine/domains/cargomagazine.nl/public_html/wp-content/themes/mh_newsdesk/includes/mh-custom-functions.php on line 123

Deze week is nummer 6 van de in totaal 10 door KLM aangeschafte passagiers MD-11’en voor z’n laatste trip, naar de woestijn in Victorville gevlogen. Er zijn er nog 2 in commerciele dienst. Het laatste trijet project, door Boeing in 1997 overgenomen van het bedrijf van Mr. Mcdonnell &  Mr. Douglas, is een jaar daarna uit de productie genomen omdat er te weinig vraag naar was. Er zijn er in totaal 200 van geproduceerd.

De cargo uitvoering is nog steeds succesvol, maar de passagiers uitvoering niet meer rendabel.
De MD-11, die uit het ontwerp van de DC-10 voort is gevloeid, is voornamelijk vanwege de gemoderniseerde cockpit, net als de Boeing 747-100/200/300 in vergelijking met de 747-400, een toestel waar de boordwerktuigkundige(BWK) overbodig werd.

Vroeger werden zoals de MD-11, meer convertable vliegtuigen gekocht /geleased; een manier voor de luchtvaartmaatschappijen flexibel hun capaciteit in te zetten. Martin Air heeft een aantal van die types; ze hebben voor de zomer dienstregeling een keer in 24 uur een vracht in een pax toestel omgebouwd.

Tegenwoordig is de B777 een populair toestel; terwijl er nog geen 10 jaar geleden wegens de hoge onderhoudskosten geen sprake van was: van de B777 een vracht uitvoering te produceren. Er was toen eerder sprake van een A380 cargo i.p.v. een B777 cargo.

Sinds kort heeft de KLM MD-11 veel aandacht gekrgen; zijn er een aantal Schiphol spotters en luchtvaart enthausiasten, die door middel van de media aandacht vragen voor het behoud van 1 ervan, en o.a. een petitie hebben gestart. Sign up, zou ik zeggen!

http://www.petities24.com/behoud_1_md-11_voor_de_nederlandse_luchtvaarthistorie

Van de redactie
.

Be the first to comment on "Another one bites the dust"

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*