Boeing en KLM vieren levering eerste 787 Dreamliner

cargomagazine

Boeing en KLM vieren levering eerste 787 Dreamliner

Amsterdam, 14 november 2015 – Boeing [NYSE: BA] en KLM vieren de levering van de eerste 787 Dreamliner. In de komende jaren zal de 787 een belangrijke rol spelen bij het vernieuwen en uitbreiden van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij. KLM schafte dit vliegtuig aan via leasemaatschappij AerCap.

“We zijn erg trots dat wij onze eerste Boeing 787 Dreamliner vandaag mogen verwelkomen”, zegt Pieter Elbers, directeur en CEO van KLM. “Dit vliegtuig symboliseert een nieuwe fase in de toekomst van KLM. Investeren in onze klanten is een van onze prioriteiten en dit efficiënte vliegtuig is onderdeel van die investering.”

Naast deze levering bestelde de Air France-KLM Group negentien 787-9’s en zes 787-10’s en zal zij ook twaalf 787’s via AerCap leasen. KLM zet haar eerste 787-9 in op de route Amsterdam – Abu Dhabi – Bahrein.

De 787-9 is een toevoeging op en uitbreiding van de 787-familie. Dankzij de romp die zes meter (20 feet) langer is dan die van de 787-8, kan de 787-9 tot twintig procent meer passagiers en 23 procent meer vracht vervoeren. Het toestel behoudt wel dezelfde uitzonderlijke milieuprestaties: twintig procent lager brandstofverbruik en twintig procent minder uitstoot dan de vliegtuigen die het vervangt.

“Het merk KLM is synoniem voor innovatie, betrouwbaarheid en uitzonderlijke klantenservice, dat perfect wordt aangevuld met de toevoeging van de 787 aan de vloot van de luchtvaartmaatschappij”, zegt Todd Nelp, vicepresident European Sales van Boeing Commercial Airplanes. “We voelen ons vereerd dat de 787 nu rondvliegt met het beroemde KLM-blauwe logo, en zijn blij dat het vliegtuig een belangrijke rol zal spelen in het doorlopende succes van deze historische vliegtuigmaatschappij.”

De 787-9 heeft hetzelfde uiterlijk als de 787-8, en heeft passagiersvriendelijke functies. Voorbeelden hiervan zijn de allergrootste ramen die de luchtvaartsector kent, grote opbergruimtes waar iedereen zijn of haar tassen in kan opbergen, moderne ledverlichting, een schonere, vochtigere lucht en een hogere luchtdruk voor nog meer comfort. Daarnaast is er een technologie ingebouwd die turbulentie aanvoelt en tegengaat, voor een nog soepelere vlucht.

KLM werd in 1919 opgericht en is de oudste luchtvaartmaatschappij die nog onder zijn originele naam opereert. KLM is onderdeel van de Air France-KLM Group, gevestigd op Amsterdam Airport Schiphol en verzorgt vluchten naar 135 bestemmingen over de hele wereld. In de afgelopen vijftig jaar nam KLM meer dan tweehonderd vliegtuigen van Boeing af.

PH-BHC GEWI fotografie

Foto: Arthur Minck Foto: Arthur Minck

%d bloggers like this: