Boekingsbetrouwbaarheid toegenomen sinds invoering no-show fee

cargomagazine

Boekingsbetrouwbaarheid toegenomen sinds invoering no-show fee

Sinds september 2011 hanteert luchtvaartmaatschappij Air France, KLM Cargo en Martinair Cargo een zogeheten ‘low- en no-show fee’. Het is een fee die in rekening wordt gebracht bij expediteurs die minder vracht dan geboekt aanleveren of helemaal niet komen opdagen met geboekte vracht. Hoe en waarom de airline tot deze maatregel kwam, legt Mattijs ten Brink, Senior Vice President Sales & Distribution, uit.

Voorbereiden op de toekomst

“We hebben de crisis van 2008-2009 gebruikt om na te denken over de toekomst”, vertelt Mattijs. “Hoe gaan we deze crisis overleven en vooral: hoe kunnen we onze commerciële organisatie voorbereiden op de toekomst, ná de crisis?”

Van huis uit had KLM Cargo een gebrek aan tools en was een groot deel van de processen achterhaald. Intussen was de organisatie flink gegroeid door de fusie met Air France en Martinair Cargo. Ook de ontwikkeling bij klanten stond niet stil: er kwam steeds meer nadruk op het verbeteren van de performance, de balance score card werd geïntroduceerd, de spotmarkt raakte verder in opmars en men constateerde een centralisatie in de besluitvorming bij grote klanten.

Programma ‘New Commercial Policy’

Door alle ontwikkelingen binnen en buiten de organisatie was de relatie met klanten in onbalans geraakt. “We gingen op zoek naar een nieuwe balans en daarom hebben we in 2010 het programma ‘New Commercial Policy’ gelanceerd met als doel om aan alle knoppen te gaan draaien”. Het is een omvangrijk programma met 34 deelprojecten zoals ‘pricing’, ‘contracten’ en ‘local conditions’. Onder het laatstgenoemde deelproject valt de low- en no-show fee.

Lees het volledige artikel op pagina 28 van cargohub magazine

 

Share Button

%d bloggers like this: