China, een fascinerend economisch en logistiek perspectief

Het Business Research Centre van de Hogeschool Inholland ziet een grote invloed op onze economie door alle ontwikkelingen in China. Giovanni Douven, docent-onderzoeker bij InHolland, was  onlangs spreker en toehoorder op een internationaal logistiek congres in de stad Zhengzhou in de provincie Henan. In dit artikel gaat hij in op de economische en logistieke aspecten van China in het algemeen en van de provincie Henan in het bijzonder.

Logistieke infrastructuur
China heeft een oppervlakte van 9,6 miljoen km2 en de EU een oppervlakte van 4,4 miljoen km2. Het treinnetwerk is met 125.000 km spoor nagenoeg vergelijkbaar, maar het wegennetwerk verschilt enorm: China heeft een wegennetwerk van 130.000 km en de Europese Unie van 7 miljoen kilometer. In de EU zijn er 2347 vliegvelden, terwijl er in China slechts 507 zijn. Daxing Airport (op 67 km van Beijing en vanaf 2019 operationeel) wordt ingericht voor het verwerken van meer dan 100 miljoen passagiers. Beijing Capital Airport, Hongkong en Shanghai zijn met respectievelijk 93, 70 en 66 miljoen passagiers de grootste vliegvelden van China. London en Parijs zijn met 75 en 66 miljoen vergelijkbaar met Hongkong en Shanghai.

De handel meer in balans
Het Chinese BBP was in 2017 bijna 44 keer zo groot als in 1990 en China heeft al meer dan 25% aandeel van alle inkomsten in de wereldhandel. Er zijn steeds meer signalen dat China verandert naar een  importerende natie met behoud van haar exportbelangen. De export in China is in maart 2018 gekrompen met 2,7%, terwijl de import in maart steeg met 14%. China had hierdoor deze maand een handelstekort van US$ 5 miljard. In de maand februari was dit nog een overschot van ruim US$ 33 miljard. In het eerste kwartaal van 2018 steeg de export nog altijd met 14,1%, terwijl de import met bijna 20% toenam. Dit resulteert nog wel steeds in een handelsoverschot van US$ 48,4 miljard. In vergelijking met voorgaande jaren is dit echter snel krimpende: in het eerste kwartaal 2017 was dit US$ 65 miljard en in 2016 nog US$ 110 miljard.

De consumptiemotor
China is met meer dan 1,4 miljard mensen (Europa 515 miljoen) het land met de grootste populatie. Het aantal inwoners gemiddeld per km2 bedraagt in China 144 en is enigszins vergelijkbaar met de EU (115 inwoners/km2). Van deze 1,4 miljard mensen wordt de middenklasse steeds welvarender en daardoor stijgt de consumptiebehoefte. Van de wereldwijde online verkopen ($18,5 miljard) heeft China een aandeel van 37% ($6,8 miljard) en dit zal verder toenemen. De Chinezen waarderen internationale bekende (luxe) merken en de bevolking heeft een steeds grotere behoefte aan grondstoffen, mineralen, connectiviteit en voedsel. In 2030 wordt verwacht dat China zeven megasteden (Beijing, Shanghai, Guangzhou, Shenzhen, Chongqing, Tianjin en Chengdu) heeft in de top 40 van grootste steden, met een inwoneraantal van 10 tot 25 miljoen mensen.

Lees het volledige artikel in Cargo Magazine op pagina 64 klik hier

Be the first to comment on "China, een fascinerend economisch en logistiek perspectief"

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*