Column Guido de Vos " Bescherm het netwerk, sloop het hekwerk "

Terwijl Lufthansa Cargo de uitkomst van haar hoger beroep bij de Raad van State over de geweigerde bloemenvluchten op Schiphol nog afwacht, laait de discussie over de beperkte toegang van buitenlandse luchtvaartmaatschappijen tot de Nederlandse luchtvracht markt weer op. In dit artikel leg ik uit waarom de over heid wat meer in kansen zou moeten denken en minder risicomijdend gedrag moet vertonen bij een aanvraag voor landingsrechten voor vrachtvluchten op Schiphol.

Wat is er in de afgelopen weken gebeurd? Een krant bericht dat AF/KLM haar vrachtvloot verder terugbrengt van 14 naar nog slechts 10 full freighters. In dezelfde krant pleit EVO in een ingezonden stuk voor de komst van extra vrachtvluchten op Schiphol. De Staatssecretaris geeft daar volgens EVO echter geen toestemming voor, omdat Nederland de vluchten niet van toegevoegde waarde acht. Verladers zouden op dit moment noodgedwongen uitwijken naar andere luchthavens.

 

 

Ook distributiecentra zouden niet in Nederland, maar in het buitenland worden opgezet. Reden genoeg voor Ton Elias om hier in de Tweede Kamer vragen over te stellen. Zoals dat vaker gebeurt, weet Staatssecretaris Mansveld vakkundig de angel uit de vragen te halen zonder echt de discussie aan te gaan. Tijd voor een juridische analyse van de situatie.

In een volledig vrije markt bepalen vraag en aanbod welke luchtvaartmaatschappijen vluchten uitvoeren vanaf de luchthaven Schiphol. In de internationale luchtvaart geldt echter een ander vertrekpunt. Het is verboden om passagiers of vracht op Nederlandse luchthavens te laden en te lossen, tenzij de Nederlandse overheid daar toestemming voor heeft verleend.

Van oudsher heeft Nederland ten behoeve van haar nationale luchtvaartmaatschappijen met andere staten onderhandeld over toegang tot de markt. Min of meer op basis van eerlijk oversteken werden verkeersrechten uitgewisseld en afspraken gemaakt over de door ieders nationale luchtvaarmaatschappij te bedienen routes en routepunten, de in te zetten capaciteit, vluchtfrequenties en tarieven. Met dank aan een actief en liberaal Nederlands overheidsbeleid heeft KLM een groot internationaal netwerk kunnen opzetten, waaraan de luchthaven Schiphol haar rol als hub grotendeels te danken heeft.

 

Lees het volledige artikel op pagina 36  in CargoHub Magazine, klik  hier

 


Een gedrukte Nederlandstalige versie van CargoHub magazine kunt u aanvragen via email : magazine@cargohub.nl
Vermeldt svp uw bedrijfsnaam en adresgegevens. Wij zenden u het magazine kosteloos toe.

Redactie CargoHub Magazine

Be the first to comment on "Column Guido de Vos " Bescherm het netwerk, sloop het hekwerk ""

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*