Column: Risico’s verzekeren? Onderschat de Zwarte Zwaan niet!

cargomagazine

Column: Risico’s verzekeren? Onderschat de Zwarte Zwaan niet!

Het leven is één groot risico zei iemand eens. Het zit vol met onverwachte gebeurtenissen, die je vaak niet wilt. Maar voor welke risico’s verzeker je je nu als bedrijf en hoe breng je deze risico’s in kaart? Eigenlijk zijn er maar twee zekerheden als je geboren wordt: je gaat dood en je moet belasting betalen. Aan deze onzekerheid in ons leven heeft het verzekeringswezen een riante boterham. Ook bedrijven doen er goed aan om zich tegen risico’s te verzekeren. Maar alle risico’s? Dat is onbegonnen werk. Maar welke verzekeringen neem je dan wél en welke risico kan ik eventueel zelf nog wel dragen? Die keuze moeten we allemaal maken.

 

Zo zou elk bedrijf de risico’s in kaart moeten brengen en besluiten wat het wil verzekeren. Zo zal een handelsonderneming kijken naar de gesloten transacties, de leveringscondities, de vervoerders en of en zo ja, welke criteria ervan toepassing zijn. Terwijl een logistieke dienstverlener z’n processen weer eerder bekijkt op aansprakelijkheid en opslagrisico’s.

Wat je bij dit soort risicobeschouwingen vaak ziet, is dat de gang van zaken in het verleden als richtlijn voor de toekomst wordt genomen. De schrijver Nassim Nicholas Taleb heeft hierover een aantal lezenswaardige boeken geschreven. In “De Zwarte Zwaan” geeft hij een mooi voorbeeld van een kalkoen, die iedere dag goed verzorgd wordt.Het welbevinden van het beest verloopt dus in een strakke lijn en zou dus, op grond van deze historische methode, een hele tijd kunnen doorgaan. Echter, de dag voor Thanksgivingsday legde het beest het loodje en de grafiek ging als een spike naar beneden.

Dit was nu volgens Taleb een Zwarte Zwaan, wat staat voor onvoorspelbare gebeurtenissen die een enorme impact hebben en achteraf  aannemelijk en voorspelbaar worden gemaakt. Door de toenemende complexiteit van de wereld lijken Zwarte Zwanen de geschiedenis steeds meer te bepalen. Toch ontkennen organisaties deze toeval vaak en doen voorspellingen aan de hand van bestaande patronen.

Lees het volledige artikel op pagina 60 in Cargo Magazine, klik hier

latest-edition

Cargo magazine kosteloos ontvangen? Klik hier

%d bloggers like this: