DACHSER test vrachtwagens op aardgas

Waddinxveen, 6 mei 2019. Resultaten uit het Duitse Karlsruhe onthullen dat aardgas een alternatief kan bieden voor diesel, zelfs voor langeafstandsroutes. Dit kan echter alleen als het netwerk van LNG-tankstations wordt uitgebreid.

Zowel Nederland als Duitsland is momenteel verwikkeld in een debat over aanvaardbare niveaus van fijnstof en stikstofoxiden. Het is een feit dat schone lucht de kwaliteit van leven in steden verhoogt en een goede gezondheid bevordert. Dit is de reden dat verschillende Duitse steden, waaronder Stuttgart, Berlijn en Bonn, al actie hebben ondernomen. Zij verbieden oudere Euro 1-5 dieselvoertuigen of kondigen een dergelijk verbod aan in 2019. Op dit moment zijn vrachtwagens vrijgesteld van dergelijke verboden.

Met het oog op de toekomst wil logistiek dienstverlener DACHSER zich ook voorbereiden op mogelijke rijverboden en het aantal motoren met een lagere uitstoot in zijn vloot uitbreiden. DACHSER exploiteert al hybride en elektrische trucks in diverse stadscentra, maar vloeibaar aardgas kan ook een veelbelovend alternatief zijn. Dit laten de resultaten van recente tests onder werkelijke omstandigheden in Karlsruhe zien.

Als onderdeel van het onderzoek heeft DACHSER ook een mobiel LNG-tankstation in Karlsruhe gebouwd. De resultaten waren positief. Na het afronden van tests van meer dan 5000 kilometer heeft de LNG-aangedreven truck zich bewezen als een goed alternatief in DACHSER´s vloot. “De chauffeurs waren onder de indruk. Zij hebben niet echt verschil opgemerkt in de omgang met een dieseltruck”, zegt Tomas Leyerle, die de leiding heeft over de vloot en technische uitrusting in het logistieke centrum van DACHSER in Karlsruhe. “Het aangegeven bereik van 1000 kilometer op één tank is ook heel realistisch, zoals de lijndienst naar Rheine en naar Zwitserland liet zien”.

Sommige fabrikanten produceren trucks die op LNG rijden al op grote schaal. De brandstof biedt verschillende extra voordelen. Het reduceert CO2 met twintig procent, NOx met zeventig procent en het zorgt voor vijfennegentig procent minder roetdeeltjes. Bij gebruik van biogas is er zelfs een reductie van negentig procent van CO2-waarden. Daarnaast zijn er lagere geluidsemissies. Er is echter een grote hindernis; het netwerk van tankstations is ontoereikend. De voertuigen krijgen tolvrijstellingen, waardoor ze een aantrekkelijk alternatief zijn voor dieselvoertuigen, maar ondanks deze voordelen schiet het netwerk van tankstations op dit moment nog tekort. EU-landen en tankstationbeheerders zijn echter wel van plan om de komende jaren het netwerk enorm uit te breiden.

 

Be the first to comment on "DACHSER test vrachtwagens op aardgas"

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*