Descartes verbindt mensen en techniek in de logistiek

cargomagazine

Descartes verbindt mensen en techniek in de logistiek

Het Canadese bedrijf Descartes presenteert zich als de wereldwijde marktleider op het gebied van softwaresystemen voor de logistieke sector. Vanuit de kantoren in Amersfoort en Woerden wordt de Nederlandse markt bediend. Fred van der Heide, Vice-President Product Strategy binnen het bedrijf, vertelt over de verbindende kracht van Descartes.

Global and Local

“Wij noemen onze strategie ‘Global and Local’. Onze klanten werken in wereldwijde supply chainswaar wij op aansluiten met onze diensten en producten. Maar dat doen we op een manier die recht doet aan regionale kenmerken”, zegt Fred. “De situatie is namelijk overal anders. Met lokale aanwezigheid van zowel ons bedrijf als van onze partners hebben we in de afgelopen jaren een enorme groei gerealiseerd.”

 

 

Groei door overnames

Fred legt uit op welke manier Descartes gegroeid is. “Via overnames. Je kunt niet in een paar jaar tijd zo hardgroeien en tegelijkertijd je klanten goed bedienen zonder overnames. Iedere overname voegt een stukje expertise toe met als doel klanten het totale ICT plaatje te kunnen bieden. Logistiek is een ‘empirical art’, de kunst van het kijken en vernieuwen. We kopen vooral ervaring, mensen die hun ervaring inzetten voor het bedenken van oplossingen voor deklant.” Descartes heeft door de overnames haar product- en dienstportfolio aanzienlijk uitgebreid. Er zijn bedrijven toegevoegd met expertise op het gebied van douaneafhandeling bij de havens, rittenplanning,  fleetmanagement, transportmanagement en B2B-berichtenuitwisseling. Zonder netwerk geen logistiek In geen enkele sector is een netwerk zo belangrijk als in de logistiek. Hoe meer bedrijven op elkaar kunnen aansluiten hoe beter. Dat is de kern van het ‘cloudbased’ ICT platform Global Logistics Network (GLN). “Binnen de logistiek moeten veel mensen met elkaar communiceren en dat kan niet altijd op basis van gestructureerde data. Het is ons doel om via het netwerk partijen bij elkaar te brengen zodat bedrijven en medewerkers informatie op een gestandaardiseerde manier kunnen uitwisselen. Het maakt daarbij niet uit of het om vervoerders uit bijvoorbeeld Oost-Europa gaat of om leveranciers in Azië. Om dit te bewerkstelligen bieden wij onze klanten oplossingen binnen diverse servicegebieden”, aldus Fred.

Lees het volledige artikel op pagina 40  in CargoHub Magazine, klik  hier

 


Een gedrukte Nederlandstalige versie van CargoHub magazine kunt u aanvragen via email : magazine@cargohub.nl
Vermeldt svp uw bedrijfsnaam en adresgegevens. Wij zenden u het magazine kosteloos toe.

Redactie CargoHub Magazine

 

Share Button

%d bloggers like this: