Digitale transformatie in de logistiek: supply chains worden demand chains

We zitten midden in een digitale transformatie. Niet alleen wordt de papierwinkel in handel en logistiek snel gedigitaliseerd, maar de real-time beschikbaarheid van allerlei relevante data opent de poort naar een nieuwe logistieke werkelijkheid. Eentje waarin real-time visibility een basisbehoefte is, logistieke ketens volledig gesynchroniseerd zijn, wachttijden verleden tijd zijn en just-in-time een vanzelfsprekendheid is. Technologische ontwikkelingen zoals IoT, 5G, blockchain en autonoom transport brengen die nieuwe werkelijkheid razendsnel dichtbij. Waar staat jouw organisatie in deze ontwikkeling?

De goedkope en eenvoudige beschikbaarheid van allerlei databronnen werkt als een katalysator voor het gebruik van data-analyse. Dit is een enorm krachtig instrument: het maakt de luchtvrachtketen voorspelbaarder en we kunnen straks simpelweg niet meer zonder. Logistiek is niet langer een door asset-optimalisatie gedreven eenheidsworst, maar wordt eindelijk maatwerk. De individuele klantwensen staan centraal en dienstverleners bieden gedifferentieerde diensten op maat aan: supply chains worden eindelijk demand chains!

In de luchtvaart wordt al volop gebruik gemaakt van data en process mining. Boekingssites weten op basis van profilering en surfgedrag wat de betalingsbereidheid is en welke ticketprijzen ze dus voor een stoel kunnen aanbieden: yield management! Zolang er maar voldoende concurrentie is, is er niks mis met dit denken vanuit klantwaarde.

Algoritmen steeds slimmer
Ook in de zeevracht en het achterlandvervoer wordt dataanalyse al veel toegepast, vooral om de visibility te vergroten en de voorspelbaarheid te verbeteren. TNO heeft een apart innovatieprogramma ontwikkeld rond predictive analytics in de logistiek, met daarin een aanpak om de kracht van analytics om te zetten in waardecreatie. Binnen dat programma helpt TNO bedrijven om zich te transformeren naar een datagedreven organisatie. Zo wordt met behulp van complexe machine learning algoritmen (deep learning) voorspeld wanneer een zeeschip in  Rotterdam aankomt. Daarbij wordt rekening gehouden met onder andere de positie en snelheid van schepen (AIS data), weersverwachting en stroming. En dat zijn allemaal publieke databronnen die je met een standaard interface – een API – kan aanroepen. Het algoritme wordt steeds slimmer en herkent steeds meer verborgen patronen. De logistiek maakt al volop gebruikt van artificial intelligence. Ook opportunistisch gedrag van marktpartijen blijft ondanks het gebrek aan transparantie niet verborgen voor het zelflerende algoritme.
In de zeevracht gaat het dan om zaken als charter- en demurragecondities, bunkerprijzen, kadebezetting, percentage geboekte retourvracht en future prijsontwikkeling van verhandelde commodities.

Lees het volledige artikel in Cargo Magazine op pagina 68 klik hier

Be the first to comment on "Digitale transformatie in de logistiek: supply chains worden demand chains"

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*