Douane invorderingen summiere aangifte bij binnenkomst (luchtzijde) onrechtmatig?

Voordat goederen in het douanegebied van de Unie worden binnengebracht, dient een summiere aangifte (ENS) te worden gedaan bij binnenbrengen. Kort samengevat dient de summiere aangifte te worden gedaan door de luchtvaartmaatschappij en heeft tot doel de douane in de gelegenheid te stellen om, hoofdzakelijk voor veiligheidsdoeleinden, risicoanalyses uit te voeren. De risicoanalyse moet zijn afgerond voor de daadwerkelijke binnenkomst van het luchtvaartuig.

Nadat de goederen bij de douane zijn aangebracht, dient een aangifte voor tijdelijke opslag te worden gedaan (ATO). Uiterlijk 90 dagen na het indienen van de ATO dienen de goederen onder een douaneregeling te zijn geplaatst of zijn wederuitgevoerd. Tot deze tijd mogen de goederen in een ruimte voor tijdelijke opslag worden opgeslagen.

Verschillen bij inklaring / onregelmatigheden op de ATO
Zodra de ATO is gedaan en goederen zijn overgebracht naar de ruimte voor tijdelijke opslag worden de goederen aan de hand van het beschikbare manifest gecontroleerd. Door de aard van het logistieke en administratieve proces binnen de luchtvracht komt het regelmatig voor dat de gegevens op het manifest voor wat betreft het aantal colli niet overeenstemmen met de hoeveelheid aanwezig bevonden goederen. Deze meer en/of minder bevindingen worden vervolgens door de RTO houder in de administratie verwerkt.

Inklaringsbeleid
De Nederlandse douane heeft zich sinds de inwerkingtreding van het Communautair douanewetboek in 1993 op het standpunt gesteld dat goederen welke als minderbevinding op het manifest werden aangetroffen in beginsel geacht te werden zijn onttrokken aan douanetoezicht. Naar het huidige standpunt van de douane zouden deze goederen dan tussen het moment van lossen uit het vliegtuig en de opname in de ruimte voor tijdelijke opslag aan douanetoezicht zijn onttrokken met als gevolg dat een douaneschuld ontstaat met verschuldigdheid van invoerrechten en omzetbelasting. Op basis van deze theorie is in 1993 door de Nederlandse douane een “vermis bij inklaringsbeleid” gepresenteerd waarbij de luchtvaartmaatschappij dient te bewijzen dat bij binnenkomst minder bevonden goederen niet in het land van vertrek zouden zijn geladen of op een andere wijze alsnog onder douanetoezicht werden geplaatst.

Invordering rechtmatig op bij binnenkomst minder bevonden goederen?
De vraag is of het terecht is dat de Nederlandse douane goederen welke niet aanwezig werden bevonden bij binnenkomst aanmerkt als een onttrekking aan douanetoezicht. Is het aannemelijk dat er dagelijkse grote hoeveelheden goederen na het lossen uit het vliegtuig op het platform aan toezicht worden onttrokken welke volledig onder controle staat van overheidsinstanties? Het antwoord is vanzelfsprekend ontkennend want de beveiligingsmaatregelen zijn van dusdanig niveau dat het uitgesloten is dat malafide partijen zonder belemmeringen 365 dagen per jaar 24/7
goederen kunnen verduisteren.

Lees het volledige artikel in Cargo Magazine op pagina 50 klik hier

Auteur
Raoul Paul
raoul.paul@cargohub.nl

Be the first to comment on "Douane invorderingen summiere aangifte bij binnenkomst (luchtzijde) onrechtmatig?"

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*