Duurzame brandstof is zó 2014


Notice: Trying to get property of non-object in /home/chmagazine/domains/cargomagazine.nl/public_html/wp-content/themes/mh_newsdesk/includes/mh-custom-functions.php on line 123

11 juni 2014

Weet u nog, 2 jaar geleden…? Dat is wanneer de eerste vlucht op biofuel werd uitgevoerd. De verwarming van de aarde is erkend en “go green” en het terugbrengen van emissies is helemaal in. Vliegen op vetten lijkt de oplossing. Afhankelijk van het klimaat, is het mogelijk om Palm olie, Camelina, koolzaad/sojabonen en/of afval olie en vetten te cultiveren. Maar is het uitputten van de aardoppervlakte de beste oplossing om ons voortbestaan te waarborgen?

Het makkelijkst is als fast food ketens hun afval direkt aan de verwerkingsintstellingen zouden leveren. In de laatste 6 jaar is de vliegtuig benzine prijs explosief gestegen en de vliegticket prijzen daardoor ook. Waar is de technologie om op vlieghoogte een elektrische bron te gebruiken en de olie injectie tot start- en landingen beperken?

Door middel van een paar technische aanpassingen aan de motoren, kan biofuel de co2 uitstoot, voornamelijk op lange afstanden, aanzienlijk terugbrengen. Voor binnenvaartschepen is er een Biodiesel genaamd  EN590; die is bewezen schoner, efficiënter en heeft zelfs een hogere energetische waarde dan normale gas olie.

Biofuel heeft ook nadelen…
Het cultiveren van palm olie, is beperkt door z’n klimatologische ligging, zo’n 10 graden rondom de evenaar, en wordt voor 85% geproduceerd in Maleisië  en Indonesië . Door veelvraag naar palm olie worden boeren soms gedwongen hun land af te staan wat resulteert in kappen van regenwoud, omdat de boeren zichzelf weer van vruchtbare land moeten voorzien om te kunnen verbouwen.

Camelina wordt al door de Amerikaanse luchtmacht en zelfs door NASA gebruikt, zolang er vruchtbare grond beschikbaar is. Ik eet liever mosterd dan het aan onderzoek te schenken…

Het gebruik van gerecyclede afval vetten en olie zijn het meest milieuvriendelijk en geen bedreiging voor onze voedsel voorziening. Maar omdat deze industrie maar op kleine schaal opereert, is het niet populair omdat het verwerkte product te duur is.

Gelukkig zijn er Luchtvaartmaatschappijen die wel durven te investeren in deze vorm van biofuel. KLM vloog bijvoorbeeld 1 vlucht per dag naar New York, maar de afval vetten raakten op. Toch raar dat 2 continenten, met een aanzienlijk grote fast food cultuur, geen afval vetten en olie meer kunnen leveren… KLM zette zijn biofuel vluchten later door, naar de Cariben en Zuid-Amerika. Daarbij hebben ze ook nog eens de langste vluchten ooit, op deze mengsel met succes uitgevoerd. Ik vraag me af of zo’n experiment bij het boeken van het ticket vermeldt wordt..

Volgens de FAO stijgt de vraag naar voedsel, en hebben we daar in ieder geval nog tot 2015 voldoende bronnen voor. Daar vermeld ik bij, dat een deel van het voedsel genetisch gemanipuleerd is. Bijvoorbeeld: Een paar jaar geleden had China een import verbod op Vietnamese rijst; De korrel zag er wel uit als rijst, maar had niet alle eigenschappen ervan. Het was eetbaar, maar 80% van de voorraad was “nep”.

De mens ging van aquaduct naar ruimtestation, maar onderweg zijn we de elektrische vliegtuigmotor vergeten.

 

 

Be the first to comment on "Duurzame brandstof is zó 2014"

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*