Etihad Airways, de nationale luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten, in België verkozen tot CAPA Airline of the Year 2014.

cargomagazine

Etihad Airways, de nationale luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten, in België verkozen tot CAPA Airline of the Year 2014.


Etihad Airways, de nationale luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten, is vanavond in Antwerpen, België verkozen tot CAPA Airline of the Year tijdens de CAPA Aviation Awards for Excellence 2014.

De gerenommeerde CAPA Aviation Awards for Excellence worden uitgereikt aan strategische leiders in de luchtvaartindustrie. De award voor Airline of the Year gaat naar de maatschappij die de grootste invloed heeft gehad op de ontwikkeling van de internationale luchtvaartsector, als strategisch leider en door het pad te effenen voor anderen.

Etihad Airways, ontstaan in 2003, vliegt sinds 2013 twee keer per dag vanuit Amsterdam naar thuisbasis Abu Dhabi.

 

 

Vanuit die hub vliegt de maatschappij naar 110 bestemmingen voor passagiers en vrachtvervoer in het Midden-Oosten, Afrika, Europa, Azië, Australië en Noord- en Zuid-Amerika.

In 2013 vervoerde de maatschappij 11,5 miljoen passagiers. Etihad Airways heeft aandelen in Alitalia, airberlin, Air Seychelles, Virgin Australia, Aer Lingus, Air Serbia en Jet Airways en is volop bezig met het formaliseren van een equity investment in het Zwitserse Etihad Regional.

“De efficiëntie van de luchtvaartsector wordt beïnvloed door ouderwetse regels rond eigendom en controle. Die verhinderen grensoverschrijdende fusies en een rationeel luchtvaartaanbod. Meer dan om het even welke andere factor zorgt dit ervoor dat de sector financieel sterk onderpresteert”, motiveert Peter Harbison, Executive Chairman van CAPA de beslissing.

“Geen enkele andere full service luchtvaartmaatschappij heeft zo veel gedaan om de status quo te doorbreken als Etihad Airways met haar opmerkelijk model van strategische partnerschappen”, zegt Harbison. “Omdat ze besefte dat organische groei niet de snelle globale uitbreiding kon bieden die ze nodig had, heeft Etihad Airways gebruikgemaakt van een uitgebreid codeshare-netwerk en vooral een eigen ‘equity alliance’ via minderheidsaandelen in luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld.”

“Maar de strategie bestaat uit meer dan alleen het aankopen van een reeks minderheidsaandelen om de alliance bij elkaar te houden, al is ook dat een unieke ontwikkeling in de wereldwijde luchtvaart. De strategie biedt ook gezamenlijke voordelen voor alle partners, zoals gezamenlijke branding en aanvoer van passagiers, gedeelde aankopen en frequent flyer-programma’s en veel meer. Dat zorgde bij alle partners voor extra business, niet alleen bij Etihad Airways”, weet Harbison. “In een nieuwe wereld waarin luchtvaartmaatschappijen partnerships sluiten, vormt Etihad Airways de strategische voorhoede terwijl steeds meer luchtvaartmaatschappijen, vooral in Azië, in de rij staan om het succes van dit originele voorbeeld na te bootsen.”

“We zijn erg trots dat we door CAPA worden uitgeroepen tot Airline of the Year tijdens de 2014 CAPA Aviation Awards for Excellence”, zegt James Hogan, President en CEO van Etihad Airways. “Het is niet alleen een grote eer, maar ook een krachtige erkenning van het zakelijk model van Etihad Airways. De vier pijlers van onze strategie – organische groei, codeshare partnerships, minderheidsaandelen in andere luchtvaartmaatschappijen en vergaande commerciële overeenkomsten – zijn meer dan een nieuw wetboek voor de luchtvaartsector, ze zijn de sleutel naar een lange en duurzame toekomst voor de luchtvaartmaatschappij en haar partners. Dankzij onze strategie kunnen we blijven investeren in innovatieve producten en diensten die als referentie dienen voor luxueus luchtvervoer, zoals The Residence by Etihad, de eerste privécabine met drie kamers aan boord van een commercieel vliegtuig.”

 

etihad

%d bloggers like this: