Expeditie- of vervoersovereenkomst? Alleen Fenex condities bijsluiten niet voldoende

cargomagazine

Expeditie- of vervoersovereenkomst? Alleen Fenex condities bijsluiten niet voldoende

Het is niet altijd duidelijk of een expeditie- of vervoerovereenkomst is gesloten. Dit onderscheid is echter wel van groot belang, het kan namelijk invloed hebben op de aansprakelijkheidskwestie. Naar aanleiding van een recent arrest van Gerechtshof ‘s- Hertogenbosch(EC LI:NL:GHSHE:2016:4752) zal ik toelichten hoe het betreffende onderscheid in deze zaak werd gemaakt, en hoe dit
onderscheid zich in internationaal perspectief verhoudt tot andere landen.

 

 

 

Hekwerk en Handelsonderneming(H&H)/Transcargo B.V.
H&H heeft via de website van Transcargo een offerte opgevraagd voor het vervoer van een 20 ft container met bouwmaterialen van Nederland naar Griekenland. Na een korte e-mailwisseling waar een prijs en locatie was afgesproken, stuurde Transcargo een ‘expeditiebevestiging’. Hierin stond dat Transcargo de opdracht uitsluitend verricht als expediteur, dat op alle werkzaamheden de Nederlandse Expeditievoorwaarden van toepassing zijn en dat zij niet aansprakelijk is voor schade. Het vervoer wordt door Transcargo uitbesteed aan een Griekse transporteur, maar komt te laat aan. Als gevolg hiervan lijdt H&H schade, die ze wil verhalen op Transcargo. Transcargo kan zich niet met succes beroepen op de Fenex condities en wordt aangemerkt als vervoerder.

Oordeel van het Gerechtshof
Het hof oordeelt dat hier sprake is van een vervoerovereenkomst. Hoe werd dit bepaald? ‘Het antwoord op deze vraag moet worden gevonden in de uitleg van de gesloten overeenkomst, waarbij het aankomt op de zin die de partijen bij de overeenkomst onder de gegeven omstandigheden over en weer redelijkerwijs aan elkaars verklaringen van elkaar mochten verwachten.

Lees het volledige artikel op pagina 62 in Cargo Magazine, klik hier

latest-edition

Cargo magazine kosteloos ontvangen? Klik hier

%d bloggers like this: