De ontwikkelingen binnen ons digitale tijdperk biedt het bedrijfsleven veel innovatiemogelijkheden. Tegelijkertijd vereist het aanpassend vermogen van ondernemers en organisaties om zich nieuwe technologieën eigen te maken en aan verwachtingen van klanten en personeel te blijven voldoen. Psychosociale ontwikkeling helpt om een productieve gezonde groei en bedrijfstransformatie te creëren.
“Human factor blijft key to succes”
Het succes van het doorvoeren van veranderingen wordt in grote mate bepaald door de interne verbinding van personen en afdelingen binnen een organisatie. Gewijzigd beleid, strategie of bedrijfsdoestellingen worden veelal door het management voorbereid waarbij geen rekening wordt gehouden met de bedrijfshiërarchie, bedrijfscultuur en de sociale hiërarchie. Onderbelicht blijft de vraag hoe doelstellingen te behalen rekening houdend met de essentiële human factoren. Zijn de personen die de verandering intern gaan uitvoeren capabel genoeg om hwet aansturen van mensen zo aan te passen voor zichtbaar betere resultaten? Staan organisaties stil bij de vraag; wie draagt het persoonlijk gezag en heeft diegene ook de leidende functie? In welke mate is de persoonlijke ontwikkeling versus persoonlijke kennis getoetst. En last but not least, past de huidige leiderschapsstijl en bedrijfscultuur bij de veranderbehoefte en wat past het beste in de
toekomst? Hoe wordt de ondernemer een charismatische leider met bezieling en draagkracht en wat is daarvoor nodig?
“Empowered leiderschap om veranderingsproces te kunnen coachen”
Talentontwikkelingsprocessen en leiderschapstraining zorgen ervoor dat de ondernemer van nu het gebruik van zijn onderscheidende kennis en zijn leiderschapsgedrag onder de loep neemt. Begrijpen van een koers, visie en werkwijzeverandering is de eerste stap. Het uitdragen en positief beïnvloeden van de omgeving is de volgende stap. Betrokkenheid en verbinding creëren voordat de verandering van start gaat, is daarbij prioriteit. Om dat te bereiken is het belangrijk dat leiders rekening houden met cultuur en emoties binnen een organisatie en naast vakkennis meer dan belangrijke mate over voldoende emotionele intelligentie (EQ) en communicatieve vaardigheden beschikken welke aansluiten bij de huidige tijd.
Lees het volledige artikel op pagina 24 in Cargo Magazine, klik hier
Cargo magazine kosteloos ontvangen? Klik hier
Be the first to comment on "Inez van Boxtel: Bedrijfstransformatie sneller te realiseren met ondersteuning van organisatiepsychologie"