Inholland studenten onderzoeken luchtvaarttrends

cargomagazine

Inholland studenten onderzoeken luchtvaarttrends

Wat zijn de belangrijkste trends in de luchtvaart en spelen deze over tien jaar nog een rol? Dat hebben zestien derdejaarsstudenten van de opleiding Logistiek en Economie van Hogeschool Inholland Haarlem onlangs onderzocht. In
samenwerking met meerdere partijen zoals onder andere de branchevereniging Air Cargo Netherlands (ACN), de Schiphol groep, Aviapartner en KLM en onder begeleiding van het lectoraat Airport en Aviation van de Hogeschool Inholland richten zij zich op een vergroting van de kennis en kunde binnen de luchtvaartsector.

Het onderzoek naar de trends was onderdeel van het half jaar onderwijs dat de studenten momenteel hebben over het managen van het luchtvaart – en luchthavenbedrijf. Hiervoor deden zij eerst een literatuur en bureaustudie om daarna veldonderzoek te verrichten. Het veldonderzoek had een kwalitatief karakter waarbij alle gastdocenten expliciet hun visie op deze trends hebben gegeven. Ook zijn er meerdere interviews gehouden onder specialisten binnen de sector, die vervolgens zijn geverifieerd door deskundigen uit het werkveld.

Daarna zijn de trends onder worpen aan het toets-e model, een model ontworpen door het lectoraat om onderwerpen te belichten vanuit belangrijke actuele invalshoeken. Deze bestaan uit talent, omgeving, ethiek, tijd, services en e-economy.

De opkomst van Afrika
Eén van de trends die uit het onderzoek naar voren is gekomen, is de opkomst van Afrika. Het continent krijgt steeds meer te besteden en hier kunnen airlines een graantje van meepikken door in deze opkomende markt te
investeren. De vraag naar binnenlandse vluchten is groot omdat de bestaande infrastructuur nog niet aan de gewenste vereisten voldoet. De luchtvaartsector in Afrika is bezig met het wegwerken van de slechte reputatie die in het verleden is opgebouwd.

Digitalisering, big data en social media
De wensen en behoeften van klanten worden steeds meer bepalend in de luchtvaartbranche en big data is
instrumenteel om zo efficiënt mogelijk op deze wensen in te spelen. Een voorbeeld hiervan is het gebruik
van Google glass door het grondpersoneel. Door effectiever gebruik te maken van big data kan het aanbod
steeds beter worden afgestemd op de vraag. Big data en social media zijn nauw met elkaar verbonden.
Zo kan social media straks worden gebruikt om een vlucht te boeken, in te checken, een stoel te selecteren
en een maaltijd te bestellen. Bij juist gebruik van social media worden de informatievoorzieningen uitgebreid en
is het door de luchtvaartmaatschappijen te gebruiken voor persoonlijke aanbiedingen aan de klant. De smart
“phone/devices” spelen hierin een cruciale rol. In de toekomst zullen meer geld en informatiestromen via mobiele apparaten verlopen. De uitgaven- en gedragspatronen kunnen worden gemonitord en luchtvaartmaatschappijen spelen hierop in met passende aanbiedingen. De verwachting is dat traditionele bedrijfssectoren stevig worden geconcurreerd door de nieuwe (stevig doorgroeiende) orde van technologiebedrijven.

Read the full article at page 28  in CargoHub Magazine,  here

 


Een gedrukte Nederlandstalige versie van CargoHub magazine kunt u aanvragen via email : magazine@cargohub.nl
Vermeldt svp uw bedrijfsnaam en adresgegevens. Wij zenden u het magazine kosteloos toe.

Redactie CargoHub Magazine

 

 

.

Share Button

%d bloggers like this: