‘Innovatieve oplossing voor Cargo claims en incidents’

cargomagazine

‘Innovatieve oplossing voor Cargo claims en incidents’

Een gebrek aan overzicht, geen goede opvolging of onnodig veel tijd kwijt. De afhandeling van claims en cargo-incidenten is voor veel bedrijven eerder een last dan een lust. CargoHub biedt de luchtvrachtindustrie een innovatieve oplossing om claims en cargo-incidenten tussen ketenpartijen binnen één platform af te wikkelen.

Elk bedrijf heeft bij de verzending of afhandeling van goederen met claims en incidenten te maken.  Bij veel bedrijven zijn dergelijke processen echter een ondergeschoven kindje. Consequentie hiervan is dat claims en incidenten niet altijd goed worden opgevolgd. Het overzicht op het proces met bijbehorende verbeteracties ontbreekt en de benodigde tijd voor het onderzoeken van een incident duurt relatief lang. Dit alles gaat bovendien gepaard met onnodig veel administratieve handelingen. De afwikkeling van een claim loopt hierdoor vertraging op en klantrelaties kunnen daarmee op het spel worden gezet.

Gelukkig kan het ook anders. CargoHub biedt alle betrokken partijen in de logistieke keten de mogelijkheid om claims en incidenten binnen één platform af te wikkelen. De geavanceerde software biedt alle tools die nodig zijn om deze processen efficient te managen.  Aangesloten deelnemers kunnen direct profiteren van een ingerichte werkomgeving. Het platform wordt voortdurend voorzien van updates dankzij de input van de gebruikers en vakexperts. Bedrijven hoeven niet zelf  te investeren in ontwikkeling en de kosten voor gebruik zijn laag. Bovendien is de software in ‘de cloud’ 24/7 toegankelijk.

Structureel vanaf het begin in het proces werken aan kwaliteitsverbetering

Luchtvaartmaatschappijen, expediteurs, afhandelaren en andere ketenpartijen kunnen informatie effcient binnen het platform met elkaar uitwisselen.  Dubbele datainvoer wordt hiermee voorkomen en communicatie overzichtelijker en eenvoudiger. Met de aanwezige software is het mogelijk om incidenten te analyseren en deze samen met betrokken partijen in de keten als een compleet dossier op te volgen. Hiermee kan structureel vanaf het begin in het proces gewerkt worden aan kwaliteitsverbetering in plaats van incidenteel achteraf. Het achteraf vergaren van informatie is tijdrovend waardoor de afwikkeling van een claim onnodig vertraagd. Het ontwikkelde platform draagt aanzienlijk bij in het verbeteren van kwaliteit en efficiency en verlaagt tegelijkertijd de operationele kosten. Dossiers worden veilig digitaal opgeslagen en zijn op elk gewenst moment 24 uur per dag en 7 dagen per week toegankelijk .

Een geintegreerde ketenoplossing is winst voor het totale cargoproduct.

CargoHub biedt luchtvaartmaatschappijen een betaalbare oplossing om claims op station niveau als zowel op global niveau efficient en professioneel te managen. Het procesoverzicht met bijbehorende risico’s en te ondernemen actie is voor luchtvaartmaatschappijen in een keer goed geregeld en de service naar klanten kan aanzienlijk worden verbetert.  Aangesloten expediteurs hebben binnen het platform een uitstekend overzicht van uitstaande claims. Documenten zijn digitaal opgeslagen en men heeft  de beschikking over geavanceerde software om hun deel van het proces te managen. Expediteurs kunnen ook een deel van de claimdata  naar de shipper of consignee ontsluiten, zodat ook deze partij inzicht krijgt in de status van een claim. Hiermee werkt het voordeel van een integrale oplossing ( op basis van een industrie standaard) de gehele keten door en verbetert de kwaliteit van het totale cargoproduct.”

Luchtvaartmaatschappijen en general sales agents  kunnen kosteloos de 1e fase van de pilot deelnemen.  In de 2e fase per januari 2014 kunnen expediteurs en overige ketenpartijen bediend worden. Geinteresseerden kunnen zich geheel vrijblijvend aanmelden per email ; info@cargohub.nl

Rob Hartnack
Director of Operations

<

Claims Management Made Simple from Cargohub on Vimeo.

Share Button

%d bloggers like this: