Investeringen in beveiligingstechnologie krijgen steeds meer prioriteit bij luchthavens wereldwijd

~ SITA’s wereldwijde onderzoek toont ook aan dat luchthavens meer oog hebben voor verdienmodellen rondom mobiele devices ~
ACI-NA/World Annual Conference, Montreal, 27 september 2016 – Luchthavens wereldwijd geven vooral prioriteit aan passagier- en luchthavenbeveiliging wanneer er IT-investeringen worden gedaan. Bij de helft (50%) van de luchthavens staat security hoog op de agenda, ten opzichte van 37% vorig jaar. Dit blijkt uit het jaarlijkse Airport IT Trends-onderzoek 2016, in opdracht van SITA en Airports Council International (ACI), in samenwerking met Airline Business.  

 

 

Vooral toegenomen spanningen in bepaalde regio’s dragen eraan bij dat veel luchthavens zich richten op security. Ondanks dat investeren in het verbeteren van de passagiersafhandeling nog altijd de hoogste prioriteit heeft, is het percentage van de luchthavens dat hierin wil investeren wel gedaald naar 59%. In 2015 was dit nog 73%.

Het onderzoek toont verder aan dat self-service en mobiliteit het luchthavenlandschap domineren. Uit het onderzoek blijkt zelfs dat, voor de eerste keer in de geschiedenis van SITA’s onderzoek, de meerderheid van luchthavens wereldwijd nu self-service check-in voor zowel passagiers als bagage biedt. Deze trend zal de komende periode verder doorzetten. Twee derde van de luchthavens is van plan om flinke IT-investeringen te doen op dit vlak. Dat mobiele devices een flinke invloed hebben, is ook te zien aan het aantal luchthavens wereldwijd (90%) die voor de komende jaren plannen hebben voor een grootschalig programma of een project gerelateerd aan mobiele diensten. 74% wil daarnaast in de komende vijf jaar een pilot starten rondom context-aware en locatie-gebaseerde technologie.  

Matthys Serfontein, Vice President Airport Solutions bij SITA, zegt: “De technologietrends in luchthavens zijn een reflectie van de veranderingen in de wereld. Investeringen in passagier- en luchthavenbeveiliging nemen toe, tegelijkertijd wordt er ingespeeld op de toenemende vraag van de connected reiziger naar self-service en mobiele diensten.”  

“Dit jaar zien we bovendien dat luchthavens ook aan het kijken zijn naar technologieën die
niet-luchtvaartgerelateerde inkomsten kunnen genereren. In 2019 hoopt 84% geld te verdienen door diensten te bieden die aangeschaft kunnen worden via een mobiele app. Er is ook een groeiende interesse te zien voor het bieden van hybrid publieke wifi-diensten. Hiermee wordt het mogelijk wordt om gelimiteerde gratis wifi te bieden in combinatie met commerciële aanbiedingen. De komende drie jaar zal het aantal luchthavens dat ongelimiteerd toegang tot gratis wifi biedt naar verwachting dalen van 74% naar 54%. Deze verandering is vooral te zien in luchthavens in Noord-Amerika en het Midden-Oosten.”
 

Kiosken worden vooral gebruikt voor diensten als check-in en bagageafgifte. Naar verwachting zal hier echter verandering in komen door ook andere diensten te bieden, waarmee luchthavens nieuwe inkomsten kunnen generen. Momenteel zijn er nog maar een paar luchthavens die over kiosken beschikken die passagiers de mogelijkheid bieden om digitale content, zoals nieuwe films, te downloaden voordat ze het vliegtuig instappen. In 2019 is echter 30% van plan om dit aan te bieden. Daarnaast verwacht 42% tegen die tijd ook kiosken te gaan bieden die voor verkoopdoeleinden gebruikt kunnen worden.  

Het onderzoek van SITA biedt ook een toekomstblik op de digitale transformatie die luchthavens doormaken. Zo is er gekeken naar hoe luchthavens van plan zijn om de komende vijf tot tien jaar nieuwe technologieën, zoals wearables, biometrie, robotica en context aware-services, te gebruiken. Gelet op de toegenomen focus op security is het dan ook niet verassend dat er veel interesse is in biometrische technologieën. Deze technologieën stellen luchthavens in staat om passagiersstromen snel en veilig te verwerken. Ruim een derde van de luchthavens gaat de komende vijf jaar investeren in projecten rondom het gebruik van één biometrische reis-token. De meerderheid (52%) wil dit binnen de komende tien jaar doen.

De bevindingen uit het onderzoek, dat dit jaar voor de 13e keer is gehouden, geven de visies weer van meer dan 225 luchthavens. Deze luchthavens zijn samen verantwoordelijk voor 36% van het wereldwijde vervoer van 2,3 miljard passagiers. De helft van de respondenten die dit jaar meewerkte aan het onderzoek is actief binnen de top 100 luchthavens qua omzet.  

Het Airport IT Trends-zoek werd gepresenteerd tijdens het 2016 ACI-NA/World Annual Conference/World Annual General Assembly in Montreal. Verdere details over het onderzoek zijn hier beschikbaar. Alle industrie-enquêtes van SITA kunnen worden geraadpleegd op www.sita.aero/resources/type/surveys-reports.

 

naamloos

 

Be the first to comment on "Investeringen in beveiligingstechnologie krijgen steeds meer prioriteit bij luchthavens wereldwijd"

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*