Investeringen Nedcargo krijgen vorm, Alpherium viert volgende stap met Nederlands fabricaat.

Nedcargo Alpherium, de werkmaatschappij van Nedcargo International die binnenvaartterminal Alpherium in Alphen aan den Rijn exploiteert, heeft een nieuwe Empty Container Handler in gebruik genomen als onderdeel van de modernisering van de vloot van terminal machines. De nieuwe empty container handler, een Hyster H22XM-12EC, is gebouwd door het Amerikaanse Hyster in hun productielocatie in Nijmegen en geleverd door Heffiq BV in Vianen.

 

 

 

De nieuwe empty container handler kan twee lege containers tegelijk oppakken en deze tot zestien meter hoog tillen. Door het unieke double horizontal twistlock systeem kunnen containers dichter tegen elkaar gezet worden. De spreader is voorzien van een soft landing package voor maximale geluiddemping bij het oppakken van containers. De moderne stage IV motor met ECO modus zorgt in combinatie met de slimme transmissie voor een laag brandstofverbruik en een gereduceerd geluidsniveau. Met de lage emissies voldoet de machine aan de strenge stage IV emissienormen voor Non Road Mobile Machinery.

Ivo Hilhorst, Terminal Manager Alpherium, is blij met de aanschaf: “De nieuwe machine is stiller, zuiniger, slimmer en veiliger dan de huidige. Door het double horizontal twistlock systeem zijn de containers tijdens transport altijd vergrendeld, ook 45ft containers. Dat is veilig en betrouwbaar. Door een gunstig geplaatst zwaartepunt is de machine zeer stabiel en prettig om te rijden. Met de nieuwe machine kunnen we efficiënter stapelen en hoeven we minder gebruik te maken van het zwaarste materieel. Dit stelt ons in staat om de operatie op Alpherium verder te optimaliseren en daarbij de impact op milieu en omgeving te reduceren.”

Bert van Grieken, directeur Multimodal van Nedcargo, vult aan: “Deze investering onderstreept ons commitment aan Alpherium en past in onze ambitie om een groene corridor te realiseren tussen de randstad en de zeehavens. Duurzame overslag stelt ons in staat meer goederen via de binnenvaart te vervoeren en zo het dichtslibben van het wegennet in de randstad tegen te gaan.”

Diederik Antvelink, oprichter en mede-eigenaar van Nedcargo International zegt: “De aanschaf is onderdeel van grote investeringen die we doen om te vergroenen. Het contract met Heineken dat we afgelopen jaar met 10 jaar verlengd hebben, stelt ons hiertoe in staat. Dankzij een herfinanciering die we begin dit jaar gedaan hebben via Rabobank in Nederland en Belfius Bank in België kunnen we versneld groeien en bijdragen aan verduurzaming in zowel Nederland als België. De financiering is nodig om zowel in Alphen aan den Rijn en Willebroek multimodale hubs te creëren. In juni zal in Willebroek een 60.000m2 Distributie Centrum rechtstreeks aan het zeekanaal geopend worden. En midden 2018 moet het DC in Alphen aan den Rijn gereed zijn. De herfinanciering heeft ons in staat gesteld om ook deze plannen te realiseren.”

Roderick de la Houssaye, samen met Diederik Antvelink oprichter en eigenaar van Nedcargo, is trots op alle ontwikkelingen: “Wij zijn hard aan de slag om ons bedrijf CO2 neutraal te maken. Een moeilijke klus, maar wij geloven dat het haalbaar is. Wel hebben we hulp nodig van heel veel mensen om dit mogelijk te maken: onze medewerkers, onze klanten, onze leveranciers, onze partners, onze buren en verschillende overheden en kennisinstituten. Stapje voor stapje richting ons doel, bij iedere stap kunnen mensen aanhaken en iedere stap moet je vieren! Afgelopen jaar hadden we twee belangrijke mijlpalen met de bestelling van ons nieuwe elektrisch aangedreven binnenvaartschip Gouwenaar 2 en de order voor een innovatieve containerkraan. Voor het zwaardere terminal materieel zijn nog geen CO2 neutrale alternatieven beschikbaar, maar de aanschaf van deze hypermoderne machine is een mooie stap in de goede richting”

 

unnamed

Be the first to comment on "Investeringen Nedcargo krijgen vorm, Alpherium viert volgende stap met Nederlands fabricaat."

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*