INVULOEFENINGEN VOOR MAASVLAKTE 2 BLIJVEN NODIG

cargomagazine

INVULOEFENINGEN VOOR MAASVLAKTE 2 BLIJVEN NODIG

Havenuitbreiding onder de loep:

Een deel van het voordeel van de prachtige Maasvlakte 2 wordt niet benut, als de interne baan tussen Maasvlakte I en Maasvlakte 2 niet tijdig wordt verlengd naar de nieuwe terminals die volgend jaar operationeel zullen zijn. Ik hoor dat de kosten van de verlenging van de vrij te gebruiken verbindingsweg tussen terminals ongeveer 50 miljoen euro zullen zijn, maar voor financiering kan een oplossing komen.”

Dat zei Vereniging Rotterdamse Cargadoors voorzitter Albert Thissen net voor de opening van de netwerkbeurs  voor en door cargadoors, rederijkantoren en expediteurs ShipLink in Rotterdam. Bij de opening ondersteunde havenwethouder Jeannette Baljeu de mening van Thissen dat Maasvlakte 2 optimaal moet worden ingericht en dat een met veertien kilometer verlengde weg tussen de nieuwe terminals met aansluitingen op binnenvaart en spoor daarbij hoort. Gebruikers daarvan hoeven daardoor bij aflevering van containers of ophalen daarvan niet via de openbare weg van de een naar de andere terminal te rijden of te varen.  De zogenoemde interne baan bestaat al voor een groot deel bij de ECT Terminal op de bestaande Maasvlakte.

Een werkgroep onder voorzitterschap van het Havenbedrijf Rotterdam met terminal operators, logistieke dienstverleners en binnenvaartvertegenwoordigers, overlegt al over de wenselijkheid van een interne baan, een mogelijk verdeelcentrum  voor containers tussen de ECT terminal en de huidige zowel als nieuwe APM Terminal (dochteronderneming van A.P. Møller Maersk)  en Rotterdam World Gate Terminal op Maasvlakte 2. Dat verdeelcentrum is nuttig voor containers die door de binnenvaart en spoor worden aan- en afgevoerd.

Ontwikkeling Maasvlakte 2 gaat door

De opmerkingen van Thissen en de reactie daarop van de Rotterdamse havenwethouder  Baljeu zijn de zoveelste bewijzen dat het denken over de ontwikkeling van de havenuitbreiding nog steeds niet voorbij is; ook al komt het operationele jaar 2014 van de twee terminals op de Maasvlakte 2 wel heel dichtbij. Thissen en Baljeu geven critici gelijk dat het denken over details voor verdere ontwikkeling van Maasvlakte 2 aan de late kant komen. “Het denken daarover is zeker niet te laat, als de werkgroep na de zomer maar beslissingen over aanvullende wensen voor de infrastructuur op Maasvlakte 2 neemt”, zegt voorzitter Thissen van de belangenvereniging van cargadoors.

Lees het volledige artikel op pagina 23 van cargohub magazine

Share Button

%d bloggers like this: