Kewill Media Alert " Trends in de logistieke sector voor 2015 "

cargomagazine

Kewill Media Alert " Trends in de logistieke sector voor 2015 "

Dordrecht, 17 december 2014 – In 2014 zijn er veel ontwikkelingen geweest die invloed hebben gehad op de logistieke sector. Denk hierbij aan cloud computing, Internet of Things en de aanhoudende groei van omnichannel. Kewill legt uit wat deze ontwikkelingen betekenen voor de logistiek in 2015. 

Logistiek in de cloud
Logistieke organisaties zullen in 2015 meer gebruik gaan maken van toepassingen in de cloud. Het biedt hen de mogelijkheid om nog beter samen te werken, doordat meerdere supply chain-netwerken worden gecombineerd. Dit zorgt voor meer efficiëntie en een hoger serviceniveau. Ook zijn er vooraf geen grote investeringen (zoals toegang via portals of apps) meer nodig, waardoor het voor kleinere spelers makkelijker wordt om gebruik te maken van dezelfde oplossingen als grote spelers in de markt.
Hierdoor zal het aantal partijen dat gebruik maakt van de cloud snel toenemen. Verder gaan logistieke bedrijven zich steeds meer toespitsen op het aanbieden van Fourth Party Logistics (4PL). Bij 4PL is er sprake van één ketenregisseur die de beste oplossing zoekt voor de supply chain van de klant. Andere partijen en partners worden ingeschakeld om transport, opslag, planning en voorraadbeheer uit te voeren.  

Informatie op maat door Internet of Things
Internet of Things maakt het mogelijk om eenvoudig apparaten en sensoren te verbinden aan het logistieke proces. In 2015 zal de logistieke sector hier nog meer voordeel uit halen. Real-time data, zoals een handtekening voor ontvangst, wordt overal en op elk moment verzameld. Deze real-time updates zorgen voor informatiestromen op maat, zodat geautomatiseerde informatie aan de juiste partij wordt geleverd. Ook voorspellen deze informatiestromen het verloop van logistieke processen. Zo geven geautomatiseerde meldingen aan wanneer er moet worden gestart met een activiteit op basis van gebeurtenissen verderop in de keten. 

De aanhoudende groei van omnichannel
De aanhoudende groei van omnichannel en de veranderende vraag van consumenten rondom levering, dwingt logistieke organisaties om klanten meer flexibiliteit te bieden. Denk hierbij aan uitgebreidere keuzes en snelheid op het gebied van levering, locatie, retourneren, tijd en datum. Op dit moment bieden veelal grote, goed georganiseerde retailers deze diensten aan, maar kunnen anderen de ontwikkeling nog niet bijbenen. Cloud computing en Internet of Things zorgen er voor dat deze functies ook beschikbaar zijn voor MKB-bedrijven.  

Stedelijke logistiek vergt andere aanpak
Opstoppingsproblemen en wettelijke beperkingen voor het leveren van goederen in stedelijke gebieden, vragen om andere initiatieven. Distributiecentra net buiten de grote steden, maken daarom de overstap van gebruik van traditionele vormen van vervoer naar vervoer dat geschikter is voor stedelijke gebieden. Daarnaast zullen verbeterde PUDO’s (geautomatiseerde pick-up en drop-off oplossingen) hun weg vinden in verschillende gebieden, zoals kantoren en winkelcentra. De PUDO’s worden gedeeld door verschillende dienstsectoren. Een voorbeeld hiervan is ‘click and collect’ waarbij de consument online boodschappen kan bestellen en deze kan ophalen bij een treinstation. 

“Technische ontwikkelingen zorgen voor veel veranderingen in de logistiek”, zegt Gerry Daalhuisen, Global Product Manager bij Kewill. “Zo zien we bijvoorbeeld dat cloud computing enorme invloed heeft op de manier waarop de supply chain wordt gecoördineerd. Ook kunnen we door het verzamelen van real-time data het verloop van processen voorspellen. Om transportmanagement en logistieke processen te kunnen blijven verbeteren, is het belangrijk om altijd op de hoogte te zijn van nieuwe trends en ontwikkelingen en hierop in te spelen.”
.
Share Button

%d bloggers like this: