KLM-topman Peter Hartman: Lage rentestand zet rem op luchtvracht

Door Micha Ouwendijk

Ook in het tweede kwartaal van 2012 stonden de resultaten van Cargo onder druk bij Air France-KLM. De omzet bleef steken op 764 miljoen euro, een daling van 4,4 procent vergeleken met vorig jaar. Het operationele resultaat bedroeg min 62 miljoen euro. Vorig jaar bleef het resultaat nog beperkt tot min 14 miljoen euro.

Wellicht een indicatie
Air France-KLM wijt de oorzaak van de verslechtering van de vrachtresultaten in hoofdzaak aan de zwakke wereldhandel die nu al enkele jaren duurt. Ook de hoge brandstofprijs roomt de inkomsten af. Tijdens een toelichting van Air France-KLM op de halfjaarcijfers vroeg ik aan KLM topman Peter Hartman of de aanhoudend slechte vrachtresultaten niet een indicatie zijn dat er meer aan de hand is. Kan het wellicht zijn dat Amsterdam, de wereldwijde cargo hub in het netwerk van KLM, onvoldoende hoogwaardige luchtvrachtstromen aantrekt? Ik refereerde daarmee aan de onderzoeken van Wouter Jacobs van de Universiteit Utrecht en Sander Leeuw van de Vrije Universiteit Amsterdam waarover ik eerder op Cargohub heb geschreven. Beide wetenschappers concluderen dat de regio Amsterdam met de luchthaven Schiphol in logistiek opzicht vooral de functie van mainport vervult. Mainports hebben als eigenschap dat zij voornamelijk internationale knooppunten zijn van bulkgoederen en halffabrikaten. Dus goederen waarvan de verzending van tevoren goed te plannen is en daarom meestal over zee worden vervoerd.

Langer onderweg
Voor de economische situatie van ons land zou het goed zijn als Amsterdam zich van een mainport weet te ontwikkelen tot een Global City in de orde van grootte van Parijs, Londen of Dubai. Volgens de onderzoekers van de Utrechtse en Amsterdamse universiteiten is een Global City, als katalysator van logistieke, economische, wetenschappelijke en culturele activiteiten, beter in staat hoogwaardige luchtvrachtstromen (en ook reizigersstromen) te genereren dan een mainport. Op zich is Hartman het daarmee eens. “Als Nederland zouden we de Randstad met al zijn diensten en producten als Global City in het buitenland moeten promoten.” Maar, zegt Hartman erbij, met een vermeende structurele verslechtering van de resultaten in het vrachtvervoer van KLM heeft dit weinig te maken. “Er is een ander aspect dat de luchtvracht wereldwijd parten speelt en dat is de grote concurrentie van de zeevracht die steeds sneller en goedkoper wordt, maar ook steeds meer mogelijkheden biedt bederfelijke waar te vervoeren, alsmede de lage rentestand. We weten niet hoe lang de crisis duurt. Maar gaat de rente omhoog dan zul je zien dat er van het snellere, weliswaar duurdere luchtvrachttransport gebruikt wordt gemaakt.”

Op het maindeck
Als er iets is, wat verladende ondernemingen willen vermijden is het langdurig kapitaalbeslag tegen een hoge rente. Toch blijft het vliegtuig voor het transport van met name bijzondere goederen en dieren een belangrijke rol spelen. Als voorbeeld noemt Hartman het luchtvervoer van spring- en fokpaarden, kostbare machines, onderdelen van machinerieën, racewagens, bloemen, bederfelijke voedsel- en farmaceutische producten, enzovoorts. Inspelend op de afnemende behoefte aan luchtvrachtcapaciteit zet Air France-KLM minder freighters in. Voor het transport op routes met minder dikke vrachtstromen biedt de Triple Seven met zijn relatief grote vrachtruimte op het benedendek een goed alternatief. “Daarnaast beschikken we nog steeds over combi’s,” benadrukt Hartman. “Vijftien tot zeventien procent van al onze vracht wordt op het maindeck van deze vliegtuigen vervoerd.”

Be the first to comment on "KLM-topman Peter Hartman: Lage rentestand zet rem op luchtvracht"

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*