Luchtvracht onder druk door 100% export douanescan


Notice: Trying to get property of non-object in /home/chmagazine/domains/cargomagazine.nl/public_html/wp-content/themes/mh_newsdesk/includes/mh-custom-functions.php on line 123

Diverse partijen op Schiphol hebben zich kritisch uitgelaten over de douane op Schiphol.  Reeds lange tijd is er tussen douane, ACN, Cargonaut, expediteurs, luchtvaartmaatschappijen en afhandelaren gewerkt aan de  inrichting van het ECS ( export control system ) proces om de douane voortijdig in staat te stellen controles uit te voeren.  De inrichting van voorgenoemd proces is sinds september 2012 op acceptabel niveau en verbeterd sindsdien tot ieders tevredenheid. De ECS werkgroep waar alle genoemde partijen in vertegenwoordigd waren is daarom recentelijk ook opgeheven. Afspraken met de douane zijn gemaakt dat zodra het controleproces aan de voorzijde van het afhandelingsproces mogelijk zou zijn, de 100% export controle op uitgaande vluchten zou worden gestaakt. Het is dan ook onverteerbaar dat de douane de 100% selectie op exportvluchten tot op heden in stand houdt.

Achtergrond douanescan

De inzet van de douanescan op het export proces is reeds sinds medio 2004 een onderwerp van discussie. Deze controle is niet gericht op veiligheid, zo stelt de douane, maar dient om de controle op uitgaande goederen mogelijk te maken, in dit geval aangevuld met een douanescan. Goederen op deze wijze kort voor beladen in het vliegtuig geeft logistieke aanzienlijke negatieve effecten met bijbehorende kosten. Om deze reden is door de industrie gepleit de controles eerder in het logistieke proces uit te voeren. Dit kan op het moment van acceptatie van de vracht bij de afhandelaar zijn of zelfs nog eerder in het proces bij een 2e linie loods.

Daarnaast zijn er tevens douane experts die hebben gesteld dat de inzet van de douanescan bij een 100% geselecteerde uitgaande vlucht in relatie tot ECS juridisch in twijfel dient te worden getrokken. Op dit punt is het vooral de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de luchtvrachtindustrie geweest om hier geen juridische strijdt over te voeren totdat de inrichting van de controle mogelijkheid aan de voorkant van het proces was ingeregeld.

Vertrouwen moet van 2 kanten komen
Dankzij vele gezamelijke inspanningen is dan eindelijk de mogelijkheid aanwezig om de douane aan de voorkant van het proces , de voordeur van de afhandelaar, in staat te stellen goederen op MRN aangifte / zending niveau te kunnen onderscheppen.  Ook is het mogelijk om onder voorwaarden controles in de 2e linie loods te laten uitvoeren.  In dit laatste geval kunnen zendingen volledig ” groen”  worden aangeleverd en is controle op uitgaan door douane in geheel niet meer nodig bij de afhandelaar. Echter ondanks deze mijlpaal  kiest de douane ervoor om tevens de douanescan voor controles in te blijven zetten op  geselecteerde exportvluchten.

Ingewijden binnen de cargo industrie spreken hun teleurstelling uit over het optreden van de douane. Het vertrouwen om in samenwerkingsverband gezamenlijke doelstellingen na te streven wordt beschadigd als de douane A zegt maar in de praktijk B doet, aldus een woordvoerder van een grote luchtvaartmaatschappij .


Concurrentie positie Schiphol door toedoen Douane wederom ter discussie

Inmiddels beraden enkele logistieke partijen zich over vervolgstappen. Het voortijdig laten aanleveren van zendingen beperkt de flexibiliteit van ons Nederlands  luchtvrachtproduct en daarmee onze concurrentie positie maar kan het risico op het vertragingen van luchtvaartmaatschappijen voorkomen en daarmee hoge kosten voor airlines voorkomen. Of het speciaal door Cargonaut ontwikkelde systeem E cargo Receipt om ECS controles af te stemmen met de douane nog een behoefte zal blijven vervullen is ook zeer de vraag.

Een ding is zeker, de concurrentie positie van Schiphol zal ter discussies worden gesteld indien de luchtvrachtindustrie op deze manier hinder blijft ondervinden van de export douanescan. Diverse luchtvaartmaatschappijen hebben wederom vertragingen ondervonden en hopen dan ook dat de douane tot inkeer komt en de controle van opgebouwde luchtvrachtplaten  kort voor vertrek van het vliegtuig onmiddellijk staakt.

Redactie Team

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*