Luchtvrachtindustrie: klaar voor e-commerce?

cargomagazine

Luchtvrachtindustrie: klaar voor e-commerce?

“The dot.com boom may already be a distant memory for many industries, but in air cargo the internet age has just arrived. Soon, there will be three online booking platforms competing for business.”

Precies 10 jaar geleden begon Peter Conway met deze woorden zijn artikel in het blad Cargovision1. Anno 2013 kunnen we stellen dat die voorspelling niet helemaal bewaarheid is geworden.

CargoHub Magazine spreekt met Bart Jan Haasbeek, Cargo Manager van Saudi Arabian Airlines op Schiphol over de stand van zaken rondom e-commerce binnen de luchtvrachtindustrie.


Ticket, hotel of luchtvrachtzending boeken

Online een hotelkamer of een vliegticket boeken? Dat kan met slechts een paar muiskliks, vanuit een enkele portal met een totaaloverzicht van hotels of  luchtvaartmaatschappijen. Die keuzevrijheid is optimaal én bijna vanzelfsprekend. Het online boekingsgedrag in de hotel- en ticketwereld heeft de overhand.

Bart Jan: “Hoe anders is dat in de luchtvracht: Er is geen enkele portal die een volledige ‘power of choice’ biedt binnen de gehele keten. Een verlader kan niet zelf kiezen op welke airline hij zijn zending wil laten vliegen. De expediteur maakt voor hem een shortlist en daaruit kan een verlader zijn keuze maken. Online een luchtvrachtzending boeken is weliswaar mogelijk maar is nog lang niet gemeengoed en al helemaal niet ketenbreed.”

E-commerce in de kinderschoenen

“Globaal zijn er drie redenen aan te voeren waarom e-commerce binnen de luchtvrachtindustrie nog niet van de grond komt”, aldus Bart Jan. “De eerste is gelegen in de ‘macht’ van de expediteur. De expediteur is ‘in charge’, de verlader is zijn klant en deze balans wil men niet verstoren. De tweede reden heeft te maken met de aard van luchtvracht. Het is dynamisch en complex in tegenstelling tot het boekingsproces van een vliegticket of een hotelkamer. Als laatste kan gesteld worden dat door het gebrek aan digitalisering per zending (denk aan de pouch met papieren documenten), e-commerce nog steeds in de kinderschoenen staat. Uitzondering op de regel vormen de integrators; in hun processen is wel sprake van volledige e-commerce binnen de hele keten.”

Realtime, dynamische tarieven

Airlines kunnen nog niet realtime, online dynamische tarieven laten zien. “Dat kan voor passagiers wel als het gaat om tickets”, zet Bart Jan. “Men kan laten zien hoeveel stoelen er op een bepaald moment nog vrij zijn op een vlucht en wat de kosten per stoel zijn. Een dergelijk systeem zou een cargo airline ook moeten kunnen laten zien: de hoeveelheid vrije ruimte op een kist en het bijbehorende tarief – realtime en dynamisch, afhankelijk van de beschikbare ruimte. Je bent dan meteen af van de ontelbare excel bestanden met statische tarieven die dagelijks online worden rondgepompt.”

Lees het volledige artikel op pagina 40 van cargohub magazine

Share Button

%d bloggers like this: