Lufthansa Cargo, "Realtime tracking maakt de keten door to door transparant"

cargomagazine

Lufthansa Cargo, "Realtime tracking maakt de keten door to door transparant"

Wat doe je als expediteur om de locatie van een belangrijke of spoedeisende zending op Lufthansa Cargo te achter-halen? Je gaat naar de track and trace tool van de airline, tikt het AWB nummer in en je ziet dat de zending ‘aan boord’ of ‘gearriveerd’ is. Met deze correcte maar ruim te interpreteren informatie gaat de expediteur naar zijn klant. Maar wat zou de verlader ervan zeggen als zijn logistieke dienstverlener tot 500 meter nauwkeurig kan aangeven waar zijn zending zich bevindt?

Thomas Rohrmeier, Regional Manager voor Nederland en Luxemburg van Lufthansa Cargo legt aan CargoHub Magazine uit waarom de airline deze relatief nieuwe track and trace methode heeft omarmd.

 

 

 

Investeren in innovatie
“De track and trace methode genaamd Realtime Tracking past naadloos bin-nen onze strategie Lufthansa Cargo 2020. Wij investeren niet alleen in nieuwe vliegtuigen en een nieuw cargo center in Frankfurt maar ook in het verbeteren van onze IT”, zegt Thomas. “Voor general cargo is de standaard track & trace optie via de website een prima tool maar als het gaat om bijvoorbeeld spoedeisende zendingen dan biedt Realtime Tracking een behoorlijke meerwaarde.

Geavanceerde tool
Thomas legt uit: “Het ontwikkelde apparaat – niet groter dan een mobiele telefoon – bevat op GSM gebaseerde technologie. Het werkt dus anders dan GPS. Dat heeft namelijk als nadeel dat de batterij niet zo’n lange levensduur heeft en dat het in bijvoorbeeld trucks of in een loods geen bereik heeft. De batterij van een GSM apparaat gaat circa 30 dagen mee en werkt bovendien ook in trucks en loodsen.” Een veelgestelde vraag is of het apparaat wel veilig is aan boord van een vliegtuig. Hierop wordt door Thomas bevestigend geantwoord: “Het GSM apparaat schakelt namelijk automatisch over naar de vliegtuig-Realtime Tracking maakt de keten door-to-door transparant net zoals een mobiele telefoon dus het is absoluut veilig aan boord en is daardoor gecertificeerd door de European Aviation Safety Agency.”

Volledige artikel op pagina 14 en 15 van CargoHub Magazine, klik hier

 


Een gedrukte versie van CargoHub magazine kunt u aanvragen via email : magazine@cargohub.nl
Vermeldt svp uw bedrijfsnaam en adresgegevens. Wij zenden u het magazine kosteloos toe.

Redactie CargoHub Magazine
.

Share Button

%d bloggers like this: