Maastricht Aachen Airport: Limburgse luchthaven met internationale allure

Wanneer je de A2 richting België neemt kom je er langs. Je ziet de verkeerstoren, je hoort de vliegtuigmotoren draaien en je rijdt langs gebouwen waar de namen van expediteurs op prijken. Maastricht Aachen Airport draait weer als vanouds. CargoHub Magazine sprak met Wiel Dohmen, Managing Director a.i. van Maastricht Aachen Airport en met Gé Waeijen, bestuursstrateeg bij de Provincie Limburg.

Gé was net na de eeuwwisseling betrokken bij het project rondom de privatisering van de luchthaven. Toen in 2013 duidelijk werd dat Omniport, de grootste aandeelhouder, eruit wilde stappen, werd aan Gé gevraagd of hij  door zijn ervaringen met het proces – ook deze fase wilde leiden.  In juli 2014 zijn de aandelen voor het symbolische bedrag van EUR 1,- teruggekocht waardoor de Provincie Limburg nu 100% eigenaar is van Maastricht Aachen Airport (MAA). Hiermee is de toekomst van de Limburgse luchthaven veiligge – steld.

 

De kosten van de- voor een luchthaven onontbeerlijke  diensten op het gebied van security en brandweer zijn gedekt; op jaarbasis is hiervoor 3 miljoen euro beschikbaar gesteld. “Het is de bedoeling dat de exploitatie van de luchthaven uiterlijk eind 2015 in particuliere handen overgaat. Daartoe wordt binnenkort middels een Europese aanbesteding een bidprocedure opgestart waarbij elke partij met serieuze interesse kan reageren”, zegt Gé.

Wiel Dohmen is als luchtvaartman pursang door de Provincie op interimbasis aangesteld om alles weer op de rit te krijgen. Omdat marktpartijen zien dat de luchthaven door de overname door de Provincie een mooie toekomst heeft, merkt Wiel dat er meteen interesse is vanuit het bedrijfsleven om te participeren. “We hebben natuurlijk een prachtige luchthaven die veel potentieel heeft. Het is een onlosmakelijk onderdeel van de Limburgse gemeenschap met een internationale allure”, aldus Wiel die met veel passie over MAA spreekt.

Vracht is de motor Maastricht Aachen Airport kent 4 aandachtsgebieden: passage, vracht, general aviation en maintenance. Vracht is de motor waarop de luchthaven draait maar de andere gebieden zijn minstens zo belangrijk. Wiel vertelt: “Wij zijn er trots op dat Cargolux al ruim 16 jaar onze klant is met vluchten vanuit Zuid-Amerika en Nairobi. Turkish Airlines startte hier in 1994 en vliegt dagelijks op Istanbul. En de stretch Amman – Maastricht wordt 5x per week door Royal Jordanian uitgevoerd.”

State-of-the-art faciliteiten
MAA heeft uitstekende faciliteiten om ook speciale vracht af te handelen. Zo is er een loods van 750 m2 met 32 stallen waarin 50 dieren kunnen worden ondergebracht. “Qatar Airways en Volga-Dnepr doen regelmatig met een charter met levende have onze luchthaven aan”, vertelt Wiel. “Ook hebben we een loods met koelfaciliteiten geschikt voor perishables en zijn we bezig met het ontwikkelen van een GDP-loods voor pharmaceuticals”. GDP staat voor Good Distribution Practice en verwijst naar de richtlijnen voor de correcte distributie van medicijnen en aanverwante producten. Vanuit zijn kantoor heeft Wiel uitzicht op de start- en landingsbaan. Aan de overkant van de baan is de luchthaven een nieuwe loods aan het bouwen van in totaal 9000 m2 met 12 ladingdocks. Anders dan andere luchthavens Als het gaat om de snelheid van afhandelen dan gaat er geen kostbare  tijd verloren door onnodige wachttijden of ellenlange procedures. “Bloemen zitten bijvoorbeeld binnen 2 uur na landing al in een truck op weg naar hun eindbestemming. Ook als het gaat om export dan werken we met hele korte aanlevertijden. Als een kist om 6 uur in de ochtend vertrekt, mag de vracht om 2 uur aangeleverd worden. In 4 uur tijd kunnen wij 40 ton opbouwen”, zegt Wiel.

Wat ook een voordeel genoemd mag worden is het feit dat MAA zelf de inklaring kan verzorgen. Nog voordat de vracht aankomt staat alles al in het systeem. Er zijn korte lijnen met de verschillende overheden waaronder de Douane. MAA coördineert bovendien de inzet van snuffelhonden en de x-ray machine. Op die manier ontzorgt MAA de expediteurs die zendingen boeken op airlines die op de Limburgse luchthaven vliegen. Expediteurs van het eerste uur zijn Panalpina, Air Express en Roadair (het huidige Rhenus). Op  dit moment zijn er zo’n 15 agenten met een vestiging op de luchthaven. Import is met name perishables, export is general cargo. Op de eerdergenoemde charters zitten o.a. levende have en oil equipment.

Toekomstplannen
“We willen Maastricht Aachen Airport weer op de kaart zetten; dat is onze ambitie voor het komende jaar. We investeren in nieuwe loodsen en bezoeken de hoofdkantoren van airlines om MAA onder de aandacht te brengen. Onze luchthaven moet weer de allure krijgen waar niemand meer omheen kan”, zegt Wiel tot besluit.

 

 


Kosteloos een gedrukte versie van CargoHub Magazine  intvangen?
Mail ovv uw bedrijfsnaam en adresgegevens : magazine@cargohub.nl

Wij nemen u graag op in onze verzendlijst!

 

Be the first to comment on "Maastricht Aachen Airport: Limburgse luchthaven met internationale allure"

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*