Menzies staat dynamisch in de luchtvrachtmarkt

cargomagazine

Menzies staat dynamisch in de luchtvrachtmarkt

Afhandelaar Menzies heeft in de afgelopen 4 jaar haar klantenportfolio uitgebreid met drie grote core business klanten. In oktober 2011 verwelkomden ze Airbridge Cargo, in januari 2013 Emirates en een jaar later de eveneens uit het Midden-Oosten afkomstige carrier Etihad. Het zijn mooie voorbeelden van de manier waarop Menzies ‘on the move’ is. De toegevoegde luchtvaartmaatschappijen zijn geen vervanging; het betreft puur uitbreiding. Daarmee heeft Menzies een betere spreiding in de portfolio gecreëerd voor een gezonde bedrijfsvoering. Jeroen Giling, accountmanager voor Airbridge Cargo bij Menzies, vertelt over de plannen die de afhandelaar voor de toekomst maakt.

 

 

 

 

Innoverend de toekomst in
“Menzies is innoverend bezig op verschillende vlakken. Wij trekken bijvoorbeeld enorm aan het project ‘MilkRun’. Dit project was al een keer eerder gestart maar zonder volume en duidelijke regie. Het is innovatief en vaart onder de vlag van ACN. Als het aanslaat, gaan ook andere afhandelaren meedoen. Menzies heeft hierin nu de leiding en de regie genomen. Het is in mijn ogen een mooi voorbeeld van de manier waarop Menzies de toekomst in wil gaan”, zegt Jeroen. ‘MilkRun’ behelst in het kort het inzetten van een voertuig dat langs meerdere adressen (klanten) rijdt  om importvracht af te leveren. Dit is efficiënter en goedkoper dan de meer traditionele werkwijze waarbij iedere expediteur bij Menzies zijn eigen importvracht komt afhalen (veel bewegingen met een lage beladingsgraad). Het project zorgt bovendien voor beduidend minder truckbewegingen; het is dus ook nog eens zeer milieuvriendelijk.

Uitdagend de toekomst in
Martinair Cargo zit al jaren bij Menzies in de afhandeling en is zelfs een vanhaar grootste klanten. Onlangs heeft Martinair Cargo kenbaar gemaakt dat ze haar vloot gaat reduceren. Dat gaat een uitdagend effect hebben op Menzies, op de langere termijn. Een
van de onmiddellijke consequenties hiervan is namelijk een reductie in tonnage met alle gevolgen van dien voor de bedrijfsvoering van de afhandelaar. Jeroen: “Wij zien de toekomst uitdagend en tegelijkertijd met vertouwen tegemoet. Menzies leunt niet achterover, wachtend op wat er komen gaat maar is juist proactief bezig om zowel intern als extern, reducties in tonnage
op te vangen. Op dit moment zijn wij al bezig met verschillende scenario’s voor de toekomst, onder leiding van een in het leven geroepen Taskforce. Deze Taskforce moet Menzies leiden naar een solide 2016. Dat wordt namelijk het jaar, zoals aangekondigd,
dat de gehele MD-11 vrachtvloot van Martinair Cargo uitgefaseerd zal zijn.”

De Menzies manier
Op de vraag hoe Menzies zichzelf presenteert bij klanten, antwoordt Jeroen: “Menzies kent een enorm klantgerichte afhandeling. Die is heel breed. Zelfs zo breed dat wij onderdelen kunnen aanbieden die niet standaard ‘op onze menukaart’ staan. Wanneer een klant bijvoorbeeld om statistische informatie vraagt die wij niet automatisch voorhanden hebben, dan gaan we ervoor zorgen dat de klant de gevraagde informatie van ons krijgt. Onze klant benadering is altijd heel persoonlijk. Dat spreekt de luchtvaartmaatschappijen enorm aan en is medebepalend voor de klanttevredenheid die constant gemeten wordt. Wij zitten zeer regelmatig met onze klanten om de tafel waarbij resultaten gedeeld worden. Van beide kanten wordt kenbaar gemaakt wat er in de
periode ervoor goed ging en welke punten aandacht nodig hebben. Alleen op die manier bereik je een vorm van ‘partnership’ met je klant. Zonder zweverig te willen klinken draait het in de relatie om balans en gelijkwaardigheid. Zodra de weegschaal spreekwoordelijk doorslaat naar één kant is er sprake van een underdogsituatie en dat is in onze ogen geen goed uitgangspunt voor
stabiliteit en continuïteit in de relatie.”

Afhandeling…en meer
De core business van Menzies is en blijft afhandeling voor luchtvaartmaatschappijen. Toch kijkt het bedrijf ook naar activiteiten buiten deze scope. Menzies biedt bijvoorbeeld ook diensten voor expediteurs aan zoals het eerdergenoemde ‘MilkRun’ project.
Daarnaast kijkt Menzies op verzoek van de verladers hoe zij ondersteund kunnen worden, bijvoorbeeld bij het opbouwen van de exportlading. De afhandelaar ondersteunt de ‘E’ projecten in luchtvracht zoals e-link en e-cargo receipt en is voorstander
van het zoveel mogelijk verbannen van papier. Een stap die daarin nu genomen wordt, is het digitaal versturen van facturen.
Vol vertrouwen de toekomst in 2015 is voor Menzies het jaar waarin veel gaat gebeuren. Zo is het bedrijf voornemens om over te stappen op een nieuw plannings systeem. “In het kader van de uitdagingen voor de toekomst is ook op dit vlak een vernieuwing noodzakelijk zodat we onze processen nog efficiënter kunnen inrichten”, zegt Jeroen. “We gaan toe naar een focus op een bepaalde
commodity: de perishables. En omdat wij met onze aarde en het milieu begaan zijn, kijken we ook naar energiebesparende initiatieven. Zoals ik al zei, er gaat veel gebeuren binnen ons bedrijf. Wat echter nooit verandert is onze kwaliteit, onze betrouwbaarheid en de partnershiprelatie met onze klanten. De toekomst is geen gevaar maar een uitdaging die we graag aan
gaan”, zegt hij tot besluit.

 

 

 

Kosteloos een gedrukte versie van CargoHub Magazine  intvangen?
Mail ovv uw bedrijfsnaam en adresgegevens : magazine@cargohub.nl

%d bloggers like this: