NedCargo neemt maatregelen om verwachte recorddrukte op te kunnen vangen

cargomagazine

NedCargo neemt maatregelen om verwachte recorddrukte op te kunnen vangen

image015

Nedcargo huurt een distributie centrum aan de Ampèrebaan in Nieuwegein om de eindejaar drukte te kunnen verwerken. Opslag niveaus op bestaande locaties van Nedcargo zijn op dit moment erg hoog. Hierdoor komt de optimale doorstroming in het warehouse in gevaar en bestaat er een risico dat de dienstverlening daaronder gaat lijden.

 

 

 

 

‘Afgelopen jaar hebben we een aantal nieuwe klanten mogen inhuizen, maar de grote groei komt voornamelijk door hoge voorraden van de bestaande klanten’, aldus Jurgen Mook, directeur logistiek. ‘Met de huur van dit distributie centrum hebben we per direct 15.000 pallets extra capaciteit en een mooie crossdock locatie in het midden van het land. Hiermee kunnen we de feestdagen goed doorkomen.’

Directeur en eigenaar van de NedCargo Groep Roderick de la Houssaye ziet aan de hoge voorraden een duidelijke verschuiving in strategie van de klanten: ‘ De hoge voorraden voorspellen hoge inzet van de levensmiddelen producenten voor de feestdagen.
Niemand wil ‘nee’ verkopen deze dagen en zijn bereid hogere voorraden aan te houden.
Ook onze export afdeling beleeft hoogtij dagen, de exporten van Nederlandse levensmiddelen producenten zijn ongekend hoog.’

Mede eigenaar Diederik Antvelink van NedCargo verwacht een record omzet voor 2016 van 132 miljoen euro. ‘De omzet ligt 6% hoger dan gebudgetteerd, maar helaas verwachten we onder de streep niet onze doelstelling van 4 miljoen euro netto winst voor belasting te halen. Naast extra investeringen in groei, hebben we operationeel door de drukte de beoogde efficiency niet gehaald. Deze hebben een negatief effect van bijna een half miljoen euro. Daarnaast hebben we dit jaar extra kosten moeten maken voor de integratie van EuroBrokers in Brussel, de naamsverandering, de upgrade van het Alpherium en ontwikkeling van ons nieuwe distributie centrum in Alphen aan den Rijn.’

Jurgen Mook maakt zich zorgen over de gevolgen van de sluiting voor vrachtwagens van de Merwedebrug in de A27: ‘Dit is een absoluut drama voor ons. Niet alleen de kosten, maar ook de betrouwbaarheid van het distributie netwerk is in gevaar.
De drukke dagen komen er nog aan. Er zullen dagen zijn dat wij op een dag meer dan 15 miljoen kilo voedingsmiddelen moeten distribueren. Dat is sowieso al een uitdaging, maar het domino effect van de Merwedebrug maakt het compleet onvoorspelbaar en zeer kostbaar.
Als iedere vrachtwagen een half uurtje extra per rit kwijt is vanwege extra files en omrijden dan heb je het bij ons bedrijf alleen al over 12 extra vrachtwagens die nodig zijn oftewel 7.500 euro per dag.
Wij gaan in gesprek met onze klanten om deze kosten door te berekenen.’

image015

image016

image017

Share Button

%d bloggers like this: