‘Never say no’ tegen onafhankelijke en allround kennis

cargomagazine

‘Never say no’ tegen onafhankelijke en allround kennis

International Airfreight Associates:

Hele zware spullen, gevaarlijke stoffen, buigzame producten of een zending waarop ineens een torenhoge invoer betaald moest worden. Van alles hebben ze inmiddels al meegemaakt bij Wholesale luchtvrachtmakelaar International Airfreight Associates (IAA). Een bijzonder en oer-Hollands bedrijf waar ‘never say no’ eerder regel dan uitzondering is en waar onafhankelijkheid en allround kennis de grootste troef is.

 Na bijna tien jaar pionieren als onafhankelijk luchtvrachtmakelaar is hij het nog steeds niet zat. Geen dag is dan ook hetzelfde op het werk bij Tony van den Brande van International Airfreight Associates. Het is altijd wel wat met luchtvracht”, licht de managing director toe. “En dat maakt het zo verfrissend.” Wat hij in 1993 begon, is inmiddels uitgegroeid tot de meest allround onafhankelijke broker van de wereld. “Eén van de weinige en tegelijkertijd één van de grootste IATA-genoteerde bedrijven.” Export, import, tijdkritische zendingen, maar ook chartering, warehousing en het verzendklaar maken van uitzonderlijke vracht en bovendien ene jaarlijkse groei van wel 50 procent is voor deze neutrale en betrouwbare luchtvrachtmakelaar beslist geen uitzondering.

“Door onze onafhankelijkheid staan we dicht bij zowel de expediteurs en agenten, als ook de luchtvaartmaatschappijen”, gaat Van den Brande verder. “Zo verzamelen we de ene keer goederen voor een importeur en de andere keer regelen we een omvangrijk project of vervoeren we motoren en andere vliegtuigonderdelen. Bovendien kunnen wij vaak op plekken komen waar onze opdrachtgevers zelf niet kunnen komen, denk aan de dorpen achter Almata. Wij kunnen de vracht dan verder uitleveren voor ze. Als verlengstuk voor hun organisatie. Dat doen we bijvoorbeeld ook bij een groot project op een olieplatform. Omdat neutraliteit dan heel belangrijk is, dragen wij de vlag voor ze.”

One stop shopping
Maar ook voor China is die neutraliteit blijkbaar van groot belang, want de aanvragen stromen binnen. “We worden vooral veel gebruikt voor het consolideren en de one stop shopping”, aldus Van den Brande. “Zeker nu we ook een Chinese medewerker in dienst hebben die de taal spreekt en weet van de cultuur.” Maar ook in andere landen zoekt men vaak naar de deur-tot-deurdiensten van IAA. “Sterker nog, 90 procent van ons klantenbestand zit in het buitenland! Vergis je niet, er mag dan wel heel weinig lading uit Nederland komen, toch gaat er ontzettend veel lading via Nederland naar het buitenland. En daar spelen wij op in met onze grote buying power. Dat was tien jaar geleden al zo, maar nog steeds zie ik groei in deze sector.”

Maar hoe kan het dan toch dat zo’n betrekkelijk kleine speler zulke omvangrijke en allround projecten kan verzorgen? Waar andere multinationals een project met veertig man doen, wordt bij IAA hetzelfde door tien man gedaan. Het antwoord is snel, kort en krachtig: “Dat komt omdat we zoveel expertise in huis hebben. Zo weten we bijvoorbeeld precies de inhoud, afmetingen en kosten van de verschillende luchtvaartmaatschappijen uit ons hoofd, houden we rekening met tijdsverschillen en weten we niet alleen wat hiervandaan vertrekt, maar ook elders ter wereld. We zitten echt in een nichemarkt en worden ook gevonden door nichespelers. Al betekent dat wel dat we onze medewerkers zelf moeten opleiden, want een opleiding hiervoor bestaat niet.”

Oplossing
Toch ziet hij daarin ook voordelen. “Als lid van World Cargo Alliance (WCA) werken we heel veel samen, dus we kunnen opereren als een grote multinational. Terwijl we klein genoeg zijn gebleven om alle medewerkers alles te laten doen en dus allround te laten zijn. Dat maakt dat we snelheid en flexibiliteit hebben bij het afhandelen, ook als het gaat om moeilijke dingen en complexe projecten. Daarnaast zijn we heel erg toegewijd en streven altijd naar het beste voor onze klant. Wij zijn de sleutel tot hun eigen succes, omdat we achter ze staan en erg loyaal zijn. Dat we daarbij geen nee kunnen zeggen, is inmiddels ook bekend”, besluit Van den Brande met een glimlach. “Hoe we het doen, doen we het, maar we stoppen het in een vliegtuig. Geen uitdaging is ons te groot. ‘Never say no’ is ons motto, dus we verzinnen altijd wel een oplossing.”

Lees het volledige artikel in CargoHub Magazine

cover-409x577

International Airfreight Associaltes B.V.

Koolhovenlaan 100

1119 NH Schiphol-Rijk

T 0203162020

E tony@iaa-airfreight.nl

I www.iaa-airfreight.nl

 

 

 

 

 

%d bloggers like this: