Procesoptimalisatie luchtvracht biedt veel kansen

cargomagazine

Procesoptimalisatie luchtvracht biedt veel kansen

De prijzen van luchtvrachtafhandeling staan door de concurrentie op Schiphol onder druk. Vrachtafhandelaren voelen zich gedwongen om de (personeels)kosten te reduceren en de productiviteit van mede- werkers te verhogen met als gevolg vaak een hogere (werk)druk. Maar hoe blijft de kwaliteit dan gewaarborgd op het gewenste niveau? Erwin Roeleveld van Menzies Aviation vertelt hoe zij met de uitdaging van procesoptimalisatie omgaan. Procesoptimalisatie in de luchtvracht.

 

 

 

Voor Projectleider cargo operations verbonden aan de afdeling ‘Infrastructural Management and Maintenance’ bij Menzies Aviation heeft Erwin Roeleveld hier dagelijks mee te maken. “Bij Menzies willen we onze klanten een zo goed mogelijk product leveren. Toch moet ook bij ons de productiviteit omhoog en de kosten omlaag. Bij Menzies zijn we dan ook volop bezig met procesoptimalisatie.”

Aanpak
Maar hoe pak je zoiets aan? “Enerzijds doen we actief mee aan verschillende branche-initiatieven zoals de Milkrun en eLink”, aldus Roeleveld. “We zijn nauw betrokken bij de ontwikkeling en verdere ontplooiing van deze initiatieven, die zowel voor Menzies als voor de andere partijen in de supplychain significante voordelen kunnen opleveren. Anderzijds kijken we ook kritisch naar onze interne processen om verbeteringen of innovaties te kunnen doorvoeren.”

‘Doorvoeren van verbeteringen vereist procesinzicht en maatwerkoplossingen“

Het volgende is daar volgens Roeleveld voor nodig. “Om verbeteringen of innovaties te kunnen doorvoeren is inzicht in alle processen vereist en moet output meetbaar worden gemaakt. Om hier invulling aan te kunnen geven zijn we volop aan het digitaliseren. Zo ontwikkelen wij bijvoorbeeld intern diverse maatwerkapplicaties. Wij hebben recent de gehele administratieve verwerking rondom de vrachtopbouw ge-update. Dit levert significante voordelen op voor de operatie en biedt daarnaast de mogelijkheid de productie op diverse punten in het proces beter te meten. ”

Lees het volledige artikel op pagina 54 in Cargo Magazine, klik hier

latest-edition

Cargo magazine kosteloos ontvangen? Klik hier

%d bloggers like this: