Supply chains in hogere versnelling door delen van luchtvrachtdata

Is de luchtvrachtzending al in Singapore aangekomen en opgehaald? Dat is de vraag die Cargonaut op korte termijn kan beantwoorden. Singapore is één van de vier luchthavens waarmee het communicatieplatform van Schiphol een datacorridor heeft opgesteld. Door iSHARE daarvoor in te zetten, verloopt het maken van afspraken met die luchthavens een stuk gemakkelijker, vertelt Cargonaut tijdens de vakbeurs ICT & Logistiek.

De stroom pakketten uit China neemt maandelijks toe. Ze zijn vaak afkomstig van kleine bedrijfjes die hun spullen aan de hele wereld aanbieden via het platform van Alibaba. Als ze een order ontvangen, stoppen ze het product in een envelopje en doen die op de post. “Vervolgens ontvangen we op Schiphol opeens een container met 30.000 van die envelopjes. Wat moet de douane doen? Al die envelopjes openmaken? De artikelcodes checken en om te kijken wat erin zit en wat de waarde is?”, vraagt René Kint, architect bij Cargonaut.

De vraag stellen is ‘m beantwoorden. “Het werk van de douane zou een stuk gemakkelijker worden als ze vooraf al over die data konden beschikken. Die data is vaak al ergens aanwezig, maar alleen aan het begin van de keten. iSHARE helpt om partners verderop in de keten toegang te geven tot die data. Dat zijn we nu aan het opzetten. Weliswaar niet met Alibaba, maar wel met een partij in Shanghai die namens Alibaba pakketten verzendt”, verklaart Kint.

Vier datacorridors
Cargonaut is bezig om datacorridors op te zetten met meerdere luchthavens. Niet alleen die van Shanghai, maar ook die van Hongkong, Singapore en Mumbai. “Op al die luchthavens opereren partijen die onderling data delen. Maar die partijen willen ook data delen met andere luchthavens. Daarom willen wij al die luchthavens digitaal met elkaar verbinden. iSHARE helpt om het delen van data tussen luchthavens veiliger en betrouwbaarder te maken, ook als de partijen op die luchthavens elkaar niet kennen. Dat leidt tot een enorme versnelling van de keten”, stelt Jeroen Benda, IT-directeur bij Cargonaut.

Alleen al inzicht in de status van een zending is goud waard, verzekeren Kint en Benda. Een pakket uit China gaat door verschillende handen voordat het arriveert in Nederland. Elke partij registreert de status van de zending, maar lang niet iedereen heeft toegang tot die informatie. Soms wordt een estimated time of arrival (ETA) afgegeven, maar daarna verdwijnt de zending misschien weer van de radar. “iSHARE helpt om het intransparante deel van de keten transparant te maken.”

Verschillende scenario’s
Bij het opzetten van de vier datacorridors heeft Cargonaut veel geleerd over de implementatie van iSHARE. Het afsprakenstelsel omschrijft hoe een bedrijf de identiteit en authenticiteit van een zakenpartner kan vaststellen en hoe het kan vastleggen welke data de partner wel en niet mag zien. “Maar hoe dat in de praktijk precies vorm krijgt, is niet vastgelegd. Het bedrijf kan zelf de identiteitscheck bij iSHARE doen, maar dat kan ook de zakenpartner voor zijn rekening nemen. Er zijn kortom verschillende scenario’s met verschillende voor- en nadelen mogelijk. De vraag is welk scenario het beste is en het gemakkelijkste op grote schaal geïmplementeerd kan worden”, vertelt Kint.

iSHARE is een afsprakenstelsel, maar dat betekent dus niet dat partijen geen afspraken meer hoeven te maken over het delen van data. Benda: “iSHARE biedt veel vrijheid om de afspraken in te richten. En vaak roepen de afspraken uit iSHARE weer nieuwe vragen op waarover afspraken moeten worden gemaakt. Afspraken op technologisch, maar ook op organisatorisch vlak zoals bij de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)”, stelt Benda. Kint vult hem aan. “iSHARE ontslaat je niet van de plicht om samen goede afspraken te maken. Maar we merken dat alleen al de beschikbaarheid van dit afsprakenstelsel deuren opent, waardoor heel veel zaken opeens bespreekbaar worden.”

Sterkere positie in de keten
Cargonaut is nu bezig met de volgende stap: de datacorridors daadwerkelijk in gebruik nemen. Singapore is als eerste aan de beurt. “Wij willen statusupdates met behulp van iSHARE gaan delen. Als we een zending naar Singapore sturen, stuurt Singapore een bericht dat de zending is aangekomen en opgehaald. Omgekeerd doen we hetzelfde. Nu wordt die informatie vaak niet gedeeld”, stelt Kint.

In eerste instantie worden deze statusupdates gedeeld met het bedrijf dat de luchtvrachtzendingen afhandelt. Later wordt die service uitgebreid richting de expediteur die de zending organiseert en de verlader die eigenaar is van de goederen. “Op die manier laten we zien dat de datacorridor werkt en dat het delen van data met onbekende partijen niet zo eng is als bedrijven nu vaak nog denken”, stelt Benda. “Integendeel. iSHARE biedt kansen om een volgende stap te zetten naar meer transparantie. Waarbij de bedrijven die aangesloten zijn bij Cargonaut, veel meer grip houden op hun eigen data. Ze bepalen zelf wie wel en niet het recht krijgen om data in te zien. iSHARE versterkt hun positie in de keten.”

Be the first to comment on "Supply chains in hogere versnelling door delen van luchtvrachtdata"

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*