Technisch kan alles, laten we vooral slimmer samenwerken

cargomagazine

Technisch kan alles, laten we vooral slimmer samenwerken

Denkend aan luchtvracht zie ik wolken boven ons polderlandschap. Donkere wolken vanwege de structurele overcapaciteit, maar met hier en daar een zilveren randje omdat er weer wat groei is. Verder zitten die wolken -in mijn gedachten- stampvol met informatie over luchtvrachtzendingen die van, naar en via Schiphol vervoerd worden. Die informatie begint natuurlijk bij de bron van elke zending: de communicatie tussen afzender en ontvanger (denk aan inkooporder, factuur, paklijst). Met alle berichten van/naar expediteur, airline, en trucker, vanaf de boeking via de vervoersopdrachten, proof of delivery en alle andere statusinformatie zit die wolk al aardig vol.

 

 

Voeg daar nog de communicatie met douane en andere autoriteiten aan toe en je hebt het complete plaatje. In de harde praktijk gaat dat helaas niet zo vlot als in mijn gedachten.

Food for thought…

Het is ook niet gemakkelijk om alle data in de cloud te krijgen, ondanks de alom aanwezige overeenstemming om vooral het grondproces te verbeteren en te versnellen door operationele informatie eerder met de betrokken ketenpartijen te delen. Het medio 2016 gestarte Smart Cargo Mainport Program heeft een vergelijkbaar doel. In een serie bijeenkomsten waar dit op de agenda stond, schetste programmamanager Teunis Steenbeek een scala van redenen voor de trage voortgang van dit soort initiatieven. Aansprakelijkheid is een voorname reden om geen data te delen. Als je data deelt en het klopt niet, wie betaalt dan de schade van verkeerde keuzes en planning? Daarnaast zijn de kosten van het data delen zelf een belangrijke factor, zeker wanneer de baten elders liggen. Allocatie van kosten en opbrengsten is dan ook een flinke uitdaging. Verder geven allerlei standaarden vaak aanleiding tot misverstanden en is er begripsverwarring tussen management en werkvloer. Het spanningsveld tussen eigen belang en community belang bevordert de snelheid van implementatie al evenmin.

Tot slot is er vaak teveel focus op het wat, in plaats van met wie en hoe. Teveel en te lang praten helpt dan niet, je moet vooral wat doen. Iets om nog even over na te denken, hoewel Teunis erbij zei dat zijn ervaringen vooral op projecten in de Rotterdamse haven gebaseerd zijn. Just do it? De aloude slogan van Nike spreekt ons in de luchtvracht gelukkig wel aan. In projecten als eLink en de Milkrun zijn we volgens snel overgestapt van de pilotfase naar de toch wel weerbarstige werkelijkheid. Dan loop je soms tegen de complexiteit van de huidige processen met bijbehorende papieren procedures aan. Alleen al de grote hoeveelheid verschillende berichten maakt het proces onnodig tijdrovend. Belangrijk voor alle innovatie-inspanningen is het besef dat steeds dezelfde data in de cloud beschikbaar moet zijn voor alle relevante of geïnteresseerde partijen.

Lees meer op pagina 8 in Cargo Magazine, klik hier

latest-edition

Cargo magazine kosteloos ontvangen? Klik hier

%d bloggers like this: