Veiligheid boven alles Cargo Security 2014 : ACC3 / RA 3

cargomagazine

Veiligheid boven alles Cargo Security 2014 : ACC3 / RA 3

Naar aanleiding van de Jemen incidenten op 29 oktober 2010, is de scope van air cargo security in 2011 uitgebreid.
Waarbij voorheen de focus uitsluitend op export luchtvracht lag, zijn er aanvullende eisen voor luchttransport naar

Europa (import). Dit ACC3 systeem (Air Cargo or Mail Carrier operating into the Union from a Third Country Airport) is met
ingang van 1 juli 2014 een feit. Eind 2013 zijn de eerste validaties uitgevoerd en sindsdien draait de ‘validatie-industrie’ op volle toeren en vliegen de validators letterlijk de hele wereld over.

ACC3
In 2011 werd het ACC3 systeem aangekondigd, waarbij luchtvaartmaatschappijen het laatste vertrekpunt naar Europa (last point of departure) moeten laten valideren door een EU Aviation Security Validator. In 2012 hebben alle luchtvaartmaatschappijen voor hun laatste vertrekpunten een tijdelijke ACC3 status gekregen die geldig is tot 1 juli 2014. Voor deze datum dient er een validatierapport te worden opgesteld door een EU Validator voor de goedkeuring en verlenging van de ACC3 status na 1 juli 2014. Deze goedkeuring en verlenging kan alleen door de bevoegde autoriteit van een EU Lidstaat worden toegekend.
De ACC3 status voor een luchtvaartmaatschappij kan alleen verkregen worden wanneer luchtvracht op de juiste wijze geaccepteerd, gecontroleerd en beveiligd wordt tot en met het laden van het vliegtuig. Dit betekent dat de afhandelaar
onlosmakelijk verbonden is met het verkrijgen van de ACC3 status door de airline. De afhandelaar kan gezamenlijk met
de luchtvaartmaatschappij of onafhankelijk gevalideerd worden als een RA3 (third country regulated agent).

EU Validated Supply Chain
In meer dan 95% van de landen buiten Europa wordt de luchtvracht onveilig aangeleverd en gecontroleerd door de
afhandelaar en begint de secured supply chain pas bij de afhandelaar. Wanneer deze gevalideerd is (onder de vlag
van ACC3 of apart als RA3), dan is de luchtvracht veilig voor transport naar Europa vanuit het desbetreffende land.
In de overige landen (minder dan 5%) is er een secured supply chain die begint bij de expediteur. Deze expediteur
is erkend door de lokale overheid, veelal gebaseerd op de ICAO standaarden die de luchtvracht controleert en veilig
verklaart.

Volledige artikel op pagina 31 van CargoHub Magazine, klik hier

 


Een gedrukte versie van CargoHub magazine kunt u aanvragen via email : magazine@cargohub.nl
Vermeldt svp uw bedrijfsnaam en adresgegevens. Wij zenden u het magazine kosteloos toe.

Redactie CargoHub Magazine

 

 

.

%d bloggers like this: