Voorwoord Cargo Magazine “OMdenken in de luchtvracht…”

OMdenken is denken in termen van mogelijkheden en niet van problemen. Het is een manier van denken waarbij je kijkt naar de werkelijkheid zoals die is, en wat je daar mee zou kunnen. OMdenken is een Nederlands gedachtegoed en mede daarom doen de Nederlanders het zo goed in de internationale logistieke wereld.

Binnen de traditionele wereld van de luchtvracht, begint OMdenken en innovatie z’n intrede te doen. Momenteel zijn het nog de kleinere procesverbeteringen die het dagelijkse leven een beetje makkelijker maken voor de gebruikers binnen de supply chain. Er zijn vele voorbeelden te noemen waar pure innovatie al toegepast wordt; Artificial intelligence, Augmented Reality of Blockchain zijn niet zomaar “buzz words” maar dagelijkse realiteit ook binnen onze hedendaagse luchtvrachtprocessen.

Van trend naar realiteit…

Digitisation is zo oud als de computer is. Documenten scannen, faxen, processen automatiseren, we doen het al tientallen Jaren. Digitalisation was de volgende stap en vergt een mindset, verandering is de nieuwe norm. Digitalisation lijkt op digitisation maar de strekking gaat veel verder en daarbij ook de mogelijkheden die het met zich meebrengt. Bij digitalisation gaat het om het bouwen van een digitaal bedrijf of de transformatie van volledige processen. Dit betekent creatief ‘OMdenken’. De conservatieve benadering is niet meer van deze tijd. Zelfs de meest traditionele B2B luchtvracht-professional heeft zich aangepast aan de wereld van B2C eCommerce en kan zich voorstellen welke rol zijn bedrijf in de digitale werkelijkheid zou kunnen spelen. Het doel van de verschillende bedrijven binnen de supply chain blijft hetzelfde, echter de strategie, de bedrijfsvoering, het businessmodel en de bedrijfscultuur zal opnieuw gedefinieerd moeten worden.

Digitisation en Digitalisation is niet hetzelfde

Er zijn al vele voorbeelden te noemen; binnen de wereld van Rate Management systemen begon de digitisation d.m.v. het versturen van eRate sheets en PDF documenten en het online zichtbaar maken van gestandaardiseerde tarieven. De volgende fase; van “digitalisation” is al ruim van start gegaan. Dynamic pricing is hier een goed voorbeeld van maar ook de financiële digitale betalingsystemen die de kosten real-time op HAWB niveau zichbaar maken.

Verschillende digitale freight forwarders doen hun intrede en maken volop gebruik van digitalisation en innovatie. De digitale forwarders zijn nog niet disruptive, omdat het marktaandeel nog niet  groot genoeg is, maar dit zal niet lang meer duren. We wachten al 20 jaar op “Internet of things”, maar er zijn al goede voorbeelden binnen de luchtvracht waar digitalisation en IoT volledig geïntregeerd zijn. Bijvoorbeeld voor het vervoer van Biopharmaceuticals met “IoT-enabled Unit Load Devices” met Real time dynamic tracking en op afstand te regelen temperatuur. Ook  Augmented reality kan toegepast worden binnen iedere loods of magazijn, van shipper naar distributie centrum en van forwarder tot afhandelaar.

De kansen om procesverbeteringen te kunnen doorvoeren zijn legio. Ik ben verheugd om te zien dat innovatie binnen de cargo industrie volop gaande is en wens u veel leesplezier in deze nieuwe uitgave van Cargo Magazine.

Nederlandse uitgave [ hier]   |  English edition [ here]

Bart Jan Haasbeek
CHAMP Cargosystems

Be the first to comment on "Voorwoord Cargo Magazine “OMdenken in de luchtvracht…”"

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*