Wat zijn de succesfactoren voor Cargo terminal(her)ontwikkeling?


Notice: Trying to get property of non-object in /home/chmagazine/domains/cargomagazine.nl/public_html/wp-content/themes/mh_newsdesk/includes/mh-custom-functions.php on line 123

‘Investeringen kunnen oplopen tot tientallen miljoenen’

Om luchtvracht efficiënt te kunnen afhandelen, hebben de meeste luchthavens een of meerdere cargo terminals. Maar hoe maak je de juiste afwegingen bij het ontwerpen van een cargo terminal? Wat maakt een cargo terminalontwerp toekomstbestendig en succesvol? CargoHub vroeg het aan Frank Rotteveel en Huub Timmermans van Distriction, wereldwijd betrokken bij vele ontwerp- en optimalisatieprojecten van cargo terminals.

“Het type cargo terminal verschilt per luchthaven, luchtvaartmaatschappij of afhandelaar en wordt bepaald door een veelvoud aan factoren. Investeringen kunnen oplopen tot tientallen miljoenen en vereisen onderbouwing met solide business cases”.


Ontwerpstappen

Een succesvol cargo terminal ontwerptraject kent op hoofdlijnen de volgende stappen:

 Stap 1: Vaststellen huidige logistieke kenmerken

De logistieke kenmerken zijn per cargo terminal operatie verschillend en uiteraard sterk bepalend voor het uiteindelijke (her)ontwerp, zoals:

  • Vrachtstromen (import / export / transfer / domestic)
  • Piekbelasting van de operatie (dag, week, seizoen)
  • Aard van de goederen (general cargo versus special cargo)
  • Overheidsinspecties / regulering
  • Productiviteit / performance van de operatie
  • Security eisen

Het maakt bijvoorbeeld nogal een verschil of de goederen veelal voorverpakt aangeleverd worden of dat er sprake is van aanlevering van losse dozen door een veelvoud van kleinere logistieke dienstverleners.

Aanlevering: Losse dozen, gepalletiseerd of volledige consolidatie tot luchtvrachtpallet?

De mate van consolidatie op een (luchtvracht)pallet werkt daarnaast sterk door op de behoefte aan op- en afbraak stations (workstations) en landzijdige truck-docks (een truck met twee luchtvrachtpallets is veel sneller gelost dan losse aanlevering).

Operaties met een hoge mate van in- en uitgaande bewegingen op luchtvrachtpallet-niveau komen veel voor op luchthavens met grote transfernetwerken (bijvoorbeeld Dubai), maar ook bijvoorbeeld op Incheon – Seoul, waar Samsung goederen al op luchtvrachtpallets vanuit de fabrieken aanlevert. Losse aanlevering zie je met name nog in de opkomende economieën zoals bijvoorbeeld Delhi, India.

Een ander voorbeeld van logistieke kenmerken van een operatie is de werkwijze van Douane. In Westerse landen hebben de Douane procedures een beperkte impact op de vrachtoperatie. Douane is 24×7 beschikbaar, kent een administratieve, risk-based approach en inspecteert relatief weinig zendingen fysiek.

In andere landen kent de Douane een traditionelere benadering. Dit leidt tot beperkte openingstijden (we kennen praktijk voorbeelden van 2 à 3 uur per dag) met een hoge fysieke inspectiegraad, strikte fysieke scheiding van import, transit en export, met als consequentie een enorme piekbelasting op de cargo terminal en een verminderde flexibiliteit.

Kortom, een goed begrip van de huidige logistieke kenmerken is een vereiste om te komen tot een bewuste(re) keuze van ontwerpparameters.

Stap 2. Vaststellen forecast en toekomstige logistieke kenmerken

Een cargo terminal wordt ontworpen voor de (middel)lange termijn. Inzicht in de toekomstige logistieke goederenstromen en kenmerken is daarom essentieel, aangezien deze de uiteindelijke benodigde capaciteit bepalen.

Lees het volledige artikel op pagina 46 van cargohub magazine

 

 

Be the first to comment on "Wat zijn de succesfactoren voor Cargo terminal(her)ontwikkeling?"

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*