X-ray screening: batteries not included

cargomagazine

X-ray screening: batteries not included

Momenteel is het transport van (Lithium) batterijen door de lucht een hot item. Helaas kunnen deze gemakkelijk ontbranden als deze verkeerd ontworpen of geassembleerd zijn óf als ze onjuist verpakt of beschadigd zijn. Hoewel er gedetailleerde voorschriften zijn voor het verpakken en versturen van Lithium batterijen, worden er helaas nog steeds grote aantallen accu’s en batterijen niet conform de vereiste voorschriften verstuurd.

 

 

 

Het IATA standpunt, gepubliceerd in 3.9.2.6 van de Dangerous Goods Regulations is hierover echter helder: “Cells and batteries contained in or with equipment containing Lithium in any form must be assigned to an UN number as appropriate. They may be transported if they meet following provisions …..” De regelgeving wat betreft Lithium batterijen gaat uitvoerig in op testen, gewichten, sterktes en uitzonderingen. Feit is echter dat ALLE batterijen als Dangerous Goods worden aangemerkt. Voor niet Lithium batterijen geldt echter dat zij vaak onder klasse 8 vallen.

‘Netjes declareren en verpakken volgens de geldende regelgeving en het probleem is opgelost. Klaarblijkelijk is het niet zo simpel’

In de meeste gevallen van incidenten en branden met j Lithium batterijen bleken de zendingen niet verstuurd als dangerous goods en ook niet conform de verpakkingsinstructies in Sectie II gelabeld. De omschrijving op de begeleidende vrachtdocumenten zoals de Air Waybill was in meerdere gevallen opzettelijk onjuist.om ervoor te zorgen dat de inhoud voor de airline of de agent verborgen bleef.

Wat mag wel en wat niet?
Nog los van opzettelijk handelen, is er veel ruis over wat er nu wel en niet mag. Moeten de batterijen nu wel of niet in het apparaat en wat mag dan weer wel? Mogen batterijen los wel, alleen alkali batterijen los wel, alle batterijen juist niet los, moet er overal een dopje op en hoe dan? Voor de afzender, expediteur, vervoerder of afhandelaar een lastige materie. Net als bij (verplichte) controle op explosieven, IED’s en IID’s (Improvised Incendiary Devices) van onveilige luchtvracht wordt het controleren op de aanwezigheid van niet goed verpakte of gedeclareerde batterijen steeds belangrijker.

Lees het volledige artikel op pagina 32 in Cargo Magazine, klik hier

latest-edition

Cargo magazine kosteloos ontvangen? Klik hier

 

%d bloggers like this: