Luchtvracht is en blijft ‘chefsache’ voor Schiphol

Voor Schiphol is vracht belangrijk. Waar de passagierskant van Schiphol te maken kreeg met ongekende tegenslag, groeide het cargovolume juist tijdens de pandemie. In het eerste halfjaar van 2021 hebben we meer luchtvracht verwerkt dan ooit tevoren. Een indrukwekkend resultaat, zeker als je bedenkt in welke context we zaten: veel onzekerheid en (soms) weinig resources – zowel mensen als materialen waren af en toe schaars. Dat we toch een succesvol jaar achter de rug hebben, is volledig te danken aan de inzet van collega’s en ketenpartners. Daar mogen we met z’n allen trots op zijn.

Luchtvracht is en blijft ‘chefsache’ voor Schiphol. De aanwezigheid van voldoende luchtvrachtvolume en logistieke spelers is belangrijk voor het behoud van het kwalitatieve netwerk van onze luchthaven. Onder onze regie ontstaat zo een aantrekkelijke marktplaats voor verschillende ketenspelers zoals verladers, expediteurs en luchtvaartmaatschappijen. Om de juiste richting te kunnen geven, hebben we in 2021 onze cargostrategie opnieuw bepaald.

Deze is opgebouwd rondom vijf thema’s:

• Optimaliseren van de connectiviteit. Zo ontstaat een optimaal verbonden luchthaven met een sterk intercontinentaal netwerk.

• Organiseren van een naadloos cargo-proces. Zo creëren we een voorspelbare vrachtstroom.

• Bijdragen aan de doelstelling van Schiphol om een duurzame en slimme cargo-hub te zijn.

• Zorgen voor een veilige operatie. Zo garanderen we dat waardevolle vracht beschermd en veilig wordt afgehandeld

• Realiseren van een moderne digitale omgeving. Een geavanceerde IT-omgeving is de eerste voorwaarde om aan de overige thema’s te voldoen.

Maar we zitten natuurlijk niet stil. Door de groei in cargovolume is de druk op de luchtvrachtketen op dit moment namelijk erg hoog. We zien dit terug in de verkeersdrukte op Schiphol Zuidoost. Door de opstoppingen ontstaan lange wachttijden en raken de loodsen overvol. Samen met alle spelers die onderdeel uitmaken van het systeem, hebben we een oplossing gevonden in een speciale Taskforce. Daar plukken we nu al de vruchten van. De Taskforce werkt met drie thema’s: Datastromen, Verkeer en Regie op fysieke stromen. Bovendien gaan we op zoek naar structurele oplossingen voor de middellange termijn om toekomstige druktes te voorkomen of af te vlakken. Allemaal met als doel de problemen aan te pakken en zo een aantrekkelijke en kwalitatief hoogwaardige vrachtmarktplaats te zijn en te blijven.

Daarnaast staan er een paar belangrijke innovaties klaar die hun waarde mogen gaan bewijzen. Denk bijvoorbeeld aan Digitaal Voor-aanmelden, een nieuw systeem waarbij expediteurs samen met wegvervoerders hun luchtvracht vooraf aanmelden. Doordat alle documentatie al geregeld is voordat de vracht arriveert, kunnen we meteen bij aankomst aan de verwerking beginnen. Dat scheelt een hoop tijd en daarmee drukte op het voorterrein. Sinds we Digitaal Voor-aanmelden op 1 september lanceerden, is zo’n 60 procent van alle exportzendingen vooraf aangemeld. Een mooi percentage en voor mij een bevestiging dat deze oplossing echt een verbetering betekent voor de hele keten. Van transporteur tot expediteur en van afhandelaar tot luchtvaartmaatschappij, door dit nieuwe systeem weten alle partijen waar ze aan toe zijn. Vanaf 1 januari 2022 is Digitaal Voor-aanmelden daarom de standaard op Schiphol.

READ THE FULL ARTICLE ON PAGE 12 online edition : ENGLISH


Interested to join our next edition?

– contact us email: redactie@cargomagazine.nl

GET YOUR FREE COPY AND SUBRCRIBE HERE

Be the first to comment on "Luchtvracht is en blijft ‘chefsache’ voor Schiphol"

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*