Beslaglegging op vliegtuigen

Het komt in de praktijk regelmatig voor dat er bij het vervoer van passagiers of goederen vorderingen ontstaan op een luchtvaartmaatschappij. Zo kunnen bijvoorbeeld vorderingen ontstaan wegens schade aan vervoerde goederen door vertraging of verkeerde behandeling van de lading maar ook vanwege onbetaalde facturen voor onderhoud, geleverde brandstof of andere vormen van dienstverlening waaronder de afhandeling op een luchthaven.

Hoe gaat het leggen van conservatoir beslag feitelijk in zijn werk In Nederland is een beslag op een luchtvaartuig pas mogelijk nadat de rechter hiertoe verlof heeft verleend. Een dergelijk verlof kan, indien noodzakelijk vanwege de mobiliteit van het luchtvaartuig, zelfs verkregen worden op tijden dat de rechtbank gesloten is. De kosten die gemoeid zijn met het leggen van beslag in Nederland zijn relatief beperkt. De advocaat moet een verzoekschrift opstellen en  indienen en er dient bij de rechtbank een griffierecht voldaan te worden. Vervolgens gaat de deurwaarder op pad om na verkrijgen van het gerechtelijk verlof het feitelijke beslag te leggen. Hij dient hiervoor fysiek toegang te verkrijgen  tot het vliegtuig. De deurwaarder maakt een proces-verbaal op en meldt dit aan de luchthaven en de luchtverkeersleiding waarop het vliegtuig niet meer mag opstijgen en als het ware ‘aan de ketting wordt gelegd’.

Lees het volledige artikel in Cargo Magazine op pagina 30 klik hier

 

===

CargoHub Magazine is published 2 times per year and is distributed completely free of charge amongst professionals within the cargo industry.  Cargo Magazine provides a cargo community identity for all stakeholders involved within professional journal. The Dutch printed version will be distributed within the Netherlands and Belgium and our online English version will be shared within our worldwide network.

For our next edition we are looking for support in advertising, sponsorship, editorials or contributions in professional writing in the area of cargo logistics (air, road, ocean or rail).

Please have a look at our media pack options and please feel free to contact us for any questions.

cargomagazine@ynfpublishers.com
T +31 (0)118 473 398

Be the first to comment on "Beslaglegging op vliegtuigen"

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*