Dennis Borst “Van onderzoek naar uitrol verbeterplan digital ULD Care & Control”

Dennis Bost is voormalig student aan de Hogeschool Inholland te Haarlem en verdedigde succesvol zijn scriptie over het ULD proces tussen ketenpartijen op de luchthaven Schiphol. Het komt niet vaak voor dat een student in de positie verkeert om onderzoek te doen en vanuit dit onderzoek een bijdrage kan leveren aan product ontwikkeling en vervolgens zelf de mogelijkheid voor krijgt om dit product in de markt te lanceren. Unieke kansen vanuit onderwijs, prakrijk onderzoek en productontwikkeling met samenwerkende partners.

EVEN VOORSTELLEN
Hallo, ik ben Dennis, 24 jaar jong en heb recentelijk een vierjarige logistiek HBO studie afgerond. Tijdens mijn afstudeer opdracht heb ik onderzoek verricht op de administratieve processen die verbonden zijn aan Unit Load Devices (ULD’s).  Voor dit onderzoek heb ik interviews gehouden met forwarders, airlines en afhandelaren en heb ik bij een afhandelaar op Schiphol waardevolle praktijk ervaring mogen opdoen.

De conclusie na 6 maanden onderzoek was dat er enorm veel winst te behalen valt voor de betrokken ketenpartijen indien er digitalisering en datadeling wordt toegepast op de ULD in ontvangst name, retournering en voorraadbeheer.

Afgelopen februari heb ik mijn scriptie succesvol verdedigd voor mijn afstudeerbegeleiders en heb ik mijn diploma ontvangen. En daar hield het goede nieuws niet op, want ik kreeg toen ook gelijk een baan bij CargoHub aangeboden met als opdracht om een digital ULD Care & Control verbeterplan met vele aanbevelingen uit mijn onderzoek uit te rollen in de luchtvrachtindustrie. Om meer inzicht te verschaffen in de problematiek heb ik een artikel geschreven die die ingaat op de pijnpunten binnen de ULD processen.

ULD Digital Care & Control vereenvoudigd overdracht, acceptatie en voorraadbeheer
Zoals veel gebieden van luchtvrachttransport en logistiek, wordt ULD-overdracht overspoeld met handmatige handelingen. Het gebrek aan digitalisering en afhankelijkheid van papieren formulieren, telefoontjes en handmatige data invoer leiden tot belemmeringen binnen het proces.

De luchtvracht sector werkt met communicatietechnieken die niet altijd flexibel en efficiënt kunnen inspelen op behoeften van marktpartijen. Luchtvracht agenten hebben beperkte connectiviteit met betrekking tot ULD-data afkomstig uit de systemen van airlines en afhandelaren. De agenten hebben vaak geen goed overzicht op hun ULD-voorraad en werken met handgeschreven of getypte ULD-return lijsten.

Deze processen zijn tijdrovend en foutgevoelig en moeten op hun beurt weer handmatig worden verwerkt door de afhandelaar. Verkeerde invoer van ULD data leidt tot gebrek aan correct inzicht in de ULD voorraad bij airlines en kan leiden tot kosten voor de afhandelaar en forwarder indien geen afgetekende ontvangstbewijzen kunnen worden overlegd.

ULD control voor forwarders
Om deze inefficiënte werkwijze te doorbreken heeft CargoHub een Digital ULD Care & Control oplossing toegevoegd aan het CargoHub CDM platform. In samenwerking met airline en afhandelaar is het mogelijk om een digitaal overzicht te presenteren aan de forwarder van de ontvangen ULD’s. Zo heeft de forwarder een geheel overzicht van zijn ULD-voorraad gesorteerd op handler. Vanaf de ULD-overzicht kan met een paar drukken op knop een digitaal ULD-return lijst gemaakt worden. De ULD-return lijst staat in pdf-format online weergeven en wordt ook naar het e-mailadres van de forwarder verstuurd.

ULD control voor handlers
De aangemaakte ULD-return lijst van de forwarder is ook digitaal inzichtelijk voor de handler. De forwarder hoeft dus niet met z’n papiertje bij de afhandelaar aan te komen. De afhandelaar kan tijdens het lossen de ULD-return lijst via zijn mobiele app accepteren. Zo hoeft de chauffeur niet meer langs kantoor te gaan om afgetekende lijsten in te indienen. Op de aangemaakte ULD-return lijst staan ook barcodes weergeven. Zo kunnen de afhandelaren die geen gebruik maken van het platform de barcodes inscannen via hun handheld. De digitale aanname zorgt dus voor een snellere aflevering en een proces dat aanzienlijk minder foutgevoelig is, wat weer zorgt voor minder contact momenten met airlines.

De voordelen dat de ULD-app biedt zijn legio. Minder administratieve werkzaamheden bij de forwarders, digitaal overzicht met vastlegging van schades en afleverbewijzen, vereenvoudigd aanname proces met minder invoer fouten en sneller lossen van ULD’s bij de afhandelaar.

ULD control voor airlines
Last but not least, ook de luchtvaartmaatschappijen kunnen realtime ULD Care en Control monitoren binnen het platform.

Hoe digital ULD Care & Control helpt om aanzienlijke kosten besparingen te realiseren licht ik graag geheel vrijblijvend toe.

CARGOHUB BV
Dennis Borst | Product manager
email: support@cargohub.nl

 

 

 

 

 

 

Be the first to comment on "Dennis Borst “Van onderzoek naar uitrol verbeterplan digital ULD Care & Control”"

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*