ULD digital care en control optimalisatie binnen de luchtvrachtketen.

Anand Bihari was tot eind 2020 werkzaam bij AirBridgeCargo Airlines als Regional ULD coördinator. Hij was verantwoordelijk voor o.a. de flow van ULD’s binnen Europa en moest ervoor zorgen dat het juiste ULD type, op het juiste moment op de juiste plek in de juiste aantallen beschikbaar was, zowel voor scheduled flights als voor de vele adhoc chartervluchten. Onderdeel hiervan was het retourneren van lege
ULD’s door de klanten.

Anand: “Ongeveer 15-20% van onze ULD vloot ligt bij de forwarders. De algemene regel is dat een ULD binnen 5 dagen terug moet zijn bij de airline, maar dat wordt in veel gevallen niet gerealiseerd. Veel ULD’s blijven vanwege diverse redenen langer bij forwarders liggen en komen traag terug bij de airline wat ten koste gaat van efficiënt ULD gebruik en kan ook operationele en financiële gevolgen hebben. De hamvraag is: hoe krijgen we de ULD’s weer zo snel mogelijk terug?

Hoe gaat het retourneren van lege ULD’s in zijn werk?
Een ULD ligt bij een agent. Het nummer dat op de ULD staat, wordt door de agent opgeschreven op papier. Vervolgens worden de lege ULD en het papieren document bij de afhandelaar afgeleverd. De afdeling ULD control van de afhandelaar controleert of het nummer op het papier overeenkomt met het nummer op de ULD. Als dat zo is wordt het ULD nummer weer in het eigen systeem van de afhandelaar overgetypt om de airline te berichten dat betreffende ULD retour is. Een proces dat decennia geleden bedacht is en qua uitvoering vaak nog op dezelfde manier wordt uitgevoerd. Conclusie is dat dezelfde data diverse keren door verschillende partijen wordt ingevoerd omdat de verschillende data flows tussen de partijen in de keten langs elkaar heen gaan en niet beschikbaar zijn voor alle partijen. Behalve dat dit foutgevoelig is (typefouten met ULD nummers komen vaak voor) is, kost dit ook onnodig mankracht.

Read the full article on page 18 : ENGLISH | NEDERLANDS

 

Interested to join our next edition?
– contact us email: redactie@cargomagazine.nl

SUBSCRIBE TO OUR NEWSLETTER

Be the first to comment on "ULD digital care en control optimalisatie binnen de luchtvrachtketen."

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*