NTCB: luchtvaart veiliger maken door opleiden en samenwerken

Wat ruim 10 jaar geleden begon als trainingsbedrijf voor beveiligers op Schiphol is anno 2017 uitgegroeid tot de grootste ‘beveiligings- opleider’ volgens de richtlijnen van het NOBB, het Nationaal Opleidingsprogramma Beveiliging Burgerluchtvaart. We kunnen wel stellen dat het Nationaal Trainingscentrum Burger- luchtvaart (NTCB) een turbulente ontwikkeling heeft doorgemaakt vanaf de start van het bedrijf in 2006. Cargo Magazine sprak met het team van NTCB en kreeg een kijkje in de keuken van de boeiende praktijktraining.

 

 

Combinatie passage en cargo
Martijn van ’t Veer, die samen met Bas van Geem de directie vormt, vertelt over de beginperiode van NTCB. “We weten allemaal dat de wereld voorgoed veranderde in 2001, na de aanslagen in de V.S. Beveiliging op lucht- havens werd een actueel onderwerp, het trainen van beveiligingspersoneel nam een grote vlucht. NTCB is ge- start met het opleiden en trainen van beveiligers die werkzaam zijn op onze nationale luchthaven.

Unieke opzet
De vraag waarin NTCB anders is dan andere aanbieders wordt door Tamara Selier (Teammanager) en Nashwan Al Jabr (Senior Instructeur) beantwoord: “Naast een theoretisch gedeelte, ervaren onze cursisten hoe het in de praktijk werkt. Wij beschikken over een apart Praktijktrainingcentrum dat is ingericht met apparatuur die in werkelijkheid ook gebruikt wordt. Zo staat er een X-ray machine die geënsceneerde luchtvracht scant. De cursist leert hoe hij of zij moet kijken en middelen kan opsporen. Ook een detectiepoortje maakt onderdeel uit van de praktijkruimte en krijgt de cursist een voertuig inspectiespiegel in handen om de onderkant van een auto te inspecteren op verdachte elementen.”

Lees het volledige artikel op pagina 6 in Cargo Magazine, klik hier

Cargo magazine kosteloos ontvangen? Klik hier

 

Be the first to comment on "NTCB: luchtvaart veiliger maken door opleiden en samenwerken"

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*