Wat een feest deze zomer dankzij onze voetbalvrouwen, die met grote inzet en passie de EK beker wisten te veroveren. Behalve in vrouwenvoetbal zijn er meer zaken – en zeker niet de geringste – waar wij in Nederland heel goed in zijn. Over ons functioneren als logistieke hub hoef ik u niets te zeggen; dat weet u beter dan ik.
No 1 in het burgerlijk recht
Graag wil ik aandacht vragen voor iets waar degenen die zakendeals sluiten liever niet te veel aan denken tot het te laat is: ons eigen rechtssysteem. Dat dit tot de allerbeste ter wereld behoort is vaak minder bekend. Het ligt niet direct in onze aard, laat staan in die van onze rechters om daarmee te koop lopen. Toch is het belangrijk dat iedereen dit weet. Ons rechtssysteem vormt immers de basis van ons dagelijkse bestaan èn ons zakelijk functioneren. Het staat zelfs als No 1 op de wereldranglijst ter zake van het burgerlijk recht, waar al het contractenrecht onder valt. Volgens de rest van de wereld blinkt ons rechtssysteem uit in de volgende essentiële kwaliteiten: toegankelijkheid, betaalbaarheid, geen discriminatie, geen corruptie, geen inmenging door de overheid, geen onredelijke termijnen en een effectieve tenuitvoerlegging van vonnissen (daar kom ik zo nog op terug). Om een dergelijke hoge kwalificatie te krijgen moet een land naast uitstekende reguliere rechtspraak ook beschikken over goede alternatieve mogelijkheden zoals arbitrage en mediation.
Rotterdam en Amsterdam
De Rotterdamse Rechtbank met haar jarenlange expertise op het gebied van handel en transport verdient een aparte vermelding. Niet alleen heeft die Rechtbank onlangs exclusieve bevoegdheid gekregen om te oordelen over scheepvaartzaken, maar sinds 1 januari 2016 is het ook mogelijk om in de Engelse taal te procederen om aan wensen van internationale handelspartijen tegemoet te komen. Verwacht wordt dat in de loop van 2018 de Netherlands Commercial Court (NCC) van start gaat in Amsterdam, waar standaard in de Engelse taal wordt geprocedeerd over complexe, internationale handelsgeschillen.
Lees het volledige artikel op pagina 22 in Cargo Magazine, klik hier
Cargo magazine kosteloos ontvangen? Klik hier
Be the first to comment on "Wordt het stil aan de overkant? Meer rechtszaken van Londen naar Rotterdam en Amsterdam!"