Liege Airport is in topvorm

2015 was weer een bijzonder goed jaar voor het luchtvervoer van vracht voor Liege Airport. 650.000 ton goederen werd op onze luchthaven verscheept, wat neerkomt op een groei van 10%. Het aantal passagiers bleef stabiel. Investeringen voor een totaal bedrag van 16 miljoen Euro zullen de ontwikkeling van de luchthaven in 2016 verder ondersteunen.

Balans 2015
Met 649.829 ton verscheepte goederen tegenover 590.579 ton in 2014, wat een groei van 10% betekent, bevestigt Liege Airport zijn positie als grootste goederenluchthaven in België. “De nieuwe luchtvaartmaatschappijen – Qatar Airways, ANA Aviation – hebben onze activiteiten een boost gegeven“, verduidelijkt Luc Partoune, Algemeen Directeur van Liege Airport. “TNT heeft eveneens een belangrijke groei kunnen optekenen. Bovendien zitten CAL, El Al en Icelandair in de lift.”

Met 299.292 vervoerde reizigers tegenover 302.813 in 2014 (-1,16%) blijft het aantal passagiers stabiel. “2015 was geen makkelijk jaar omwille van een belangrijke achteruitgang van de activiteiten van Thomas Cook, het stopzetten van de vluchten naar Tunesië en Egypte als gevolg van de aanslagen in deze landen, en het beëindigen van de activiteiten van VLM en BMI na een kort verblijf op onze luchthaven.” Desondanks bleef het aantal reizigers nagenoeg onveranderd dankzij de komst van Chinese toeristen in grote aantallen: “We zijn de eerste luchthaven in Europa die in deze uitdaging geslaagd is, met name om de grootste Chinese touroperator in Europa, U-Tour, als klant aan te trekken en te behouden.”

Het aantal vliegtuigbewegingen is dan weer gedaald met 2,61% : van 42.140 bewegingen in 2014 naar 41.039 dit jaar.
We herinneren eraan dat 2015 ook het jaar was waarin Liege Airport een belangrijke internationale erkenning in de wacht sleepte. Liege Airport werd in oktober immers in Singapore uitgeroepen tot “beste cargoluchthaven in Europa”. En Ethiopian Airlines, de tweede grootste klant van de luchthaven, kreeg in 2015 de titel van “beste vrachtluchtvaartmaatschappij ter wereld”.
Wat immobiliën betreft, zet Liege Airport met zijn dochtermaatschappij ‘Liege Airport Business Park’ zijn diversificatiestrategie verder. In de zone Noord werd een gloednieuw, ultramodern kantorengebouw afgewerkt dat begin februari in gebruik genomen zal worden.

Vooruitzichten 2016
De vooruitzichten voor 2016 op het vlak van passagierstransport zijn bijzonder veelbelovend dankzij een verdubbeling van het aantal vluchten tussen China en Luik (van 3 naar 6 verbindingen wekelijks).

Het investeringsprogramma van Liege Airport voor het jaar 2016 voor een totaal bedrag van 10 miljoen Euro voorziet met name : de bouw van een nieuwe zone voor zakenvluchten, een parkeergebied voor vliegtuigen in de zone Noord, het verderzetten van investeringen om energiebesparingen te realiseren, in het bijzonder door het overschakelen op warmtekrachtkoppeling, enz.

De investeringen van Liege Airport Business Park zullen oplopen tot 6 miljoen Euro : een nieuwe goederenhal in de zone Noord, opslagcapaciteit, enz.

Het gebouw dat ingericht is om paarden te huisvesten zal vanaf begin juni operationeel zijn en zal dan ook gebruikt worden om de beste paarden ter wereld naar de Olympische Spelen in Rio de Janeiro te brengen.

Jaar na jaar bevestigt Liege Airport zijn rol als belangrijke economische voor een hele regio.

Over Liege Airport :
Liege Airport is de grootste cargoluchthaven van België en één van de grootste in Europa. Personentransport vormt
eveneens één van zijn belangrijkste ontwikkelingspijlers. Een moderne en gezellige terminal, gecombineerd met een
uitzonderlijk goede bereikbaarheid, zijn de troeven van Liege Airport. Het door Liege Airport ontwikkelde model,
gebaseerd op flexibiliteit en eenvoudigheid, heeft al meer dan 20 jaar lang zijn deugdelijkheid bewezen, de beste
voorwaarden kunnen bieden aan reizigers en 10.000 rechtstreekse en onrechtstreeks jobs gecreëerd.

Be the first to comment on "Liege Airport is in topvorm"

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*